«Από το Πεδίον του Άρεως στο Άλσος Νέας Φιλαδέλφειας: οι πολίτες ανησυχούν και αντιδρούν στην αλλαγή χρήσεων των δημόσιων χώρων»

Ανοιχτή επιστολή του Συλλόγου «ΑΘΗΝΑ» προς τον Νίκο Χαρδαλιά για τη μετατροπή του Πεδίου του Άρεως σε χώρο μαζικών εκδηλώσεων – Στο επίκεντρο και οι ανησυχίες για το μέλλον του Άλσους Νέας Φιλαδέλφειας.

21

Οι συζητήσεις γύρω από τις χρήσεις γης, τον χαρακτήρα των δημόσιων χώρων και τα όρια της εμπορικής τους εκμετάλλευσης επανέρχονται δυναμικά στο προσκήνιο. Στη Νέα Φιλαδέλφεια, οι ανησυχίες που έχουν εκφραστεί εντός και εκτός Δημοτικού Συμβουλίου για τις προθέσεις της δημοτικής αρχής να μετατρέψει το υπό ανέγερση αναψυκτήριο στη λίμνη του Άλσους σε χώρο διασκέδασης και ψυχαγωγίας, με πιθανές επιπτώσεις στην καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής των κατοίκων της γύρω περιοχής, βρίσκουν πλέον αντανάκλαση και σε ευρύτερες παρεμβάσεις πολιτών για την προστασία των χώρων πρασίνου και την βιωσιμότητα της τοπικής πανίδας και χλωρίδας. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Σύλλογος «ΑΘΗΝΑ» απέστειλε ανοιχτή επιστολή προς τον Περιφερειάρχη Αττικής κ. Νίκο Χαρδαλιά, εκφράζοντας την αντίθεσή του στην εξαγγελθείσα μετατροπή του Πεδίου του Άρεως σε χώρο μεγάλων εκδηλώσεων και ζητώντας τη διατήρηση του δημόσιου και μητροπολιτικού χαρακτήρα του πάρκου.

ΜΙΚΡΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ

Στην επιστολή τους, οι εκπρόσωποι του συλλόγου υποστηρίζουν ότι τα μεγάλα αστικά πάρκα οφείλουν να λειτουργούν πρωτίστως ως χώροι πρασίνου, περιπάτου, αναψυχής και κοινωνικής συνύπαρξης και όχι ως πεδία συστηματικής διοργάνωσης εμπορικών ή μαζικών εκδηλώσεων. Παράλληλα, θέτουν ζητήματα διαφάνειας στις παραχωρήσεις χώρων, ζητούν σαφή κριτήρια για τις εκδηλώσεις που φιλοξενούνται στο Πεδίον του Άρεως και εκφράζουν την αντίθεσή τους σε κάθε πρακτική που αλλοιώνει τον χαρακτήρα ενός δημόσιου χώρου προς όφελος επιχειρηματικών ή επικοινωνιακών συμφερόντων.

ΠΛΑΙΣΙΟ / ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ

Οι κάτοικοι δεν αντιδρούν σε ένα αναψυκτήριο ή σε πολιτιστικές δράσεις. Αντιδρούν στο ενδεχόμενο οι χώροι πρασίνου να χάσουν σταδιακά τον χαρακτήρα τους και να μετατραπούν σε κέντρα ψυχαγωγίας, εκδηλώσεων και εμπορικής δραστηριότητας με περισσότερο μπετόν. Το ερώτημα που τίθεται πλέον είναι αν τα πάρκα και τα άλση θα συνεχίσουν να υπηρετούν τις ανάγκες των κατοίκων ή αν θα αντιμετωπίζονται ως χώροι αξιοποίησης και εκμετάλλευσης», επισημαίνουν πολίτες που παρακολουθούν τις εξελίξεις γύρω από το Άλσος Νέας Φιλαδέλφειας.

 

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ

 

𝝟𝝖𝝢𝝚𝝩𝝚 𝝠𝝖𝝝𝝤𝝨, 𝝹.𝝬𝝖𝝦𝝙𝝖𝝠𝝞𝝖 – 𝝖𝝢𝝤𝝞𝝬𝝩𝝜 𝝚𝝥𝝞𝝨𝝩𝝤𝝠𝝜 𝝖𝝥𝝤 𝝩𝝤𝝢 𝝨𝝪𝝠𝝠𝝤𝝘𝝤 “𝝖𝝝𝝜𝝢𝝖” 𝝥𝝦𝝤𝝨 𝝩𝝤𝝢 𝝥𝝚𝝦𝝞𝝫𝝚𝝦𝝚𝝞𝝖𝝦𝝬𝝜 𝝖𝝩𝝩𝝞𝝟𝝜𝝨 𝝘𝝞𝝖 𝝩𝝜𝝢 𝝖𝝠𝝠𝝖𝝘𝝜 𝝬𝝦𝝜𝝨𝝜𝝨 𝝩𝝤𝝪 𝝥𝝚𝝙𝝞𝝤𝝪 𝝩𝝤𝝪 𝝖𝝦𝝚𝝮𝝨
📍 Ο Περιφερειάρχης Αττικής κ. Νίκος Χαρδαλιάς εξήγγειλε χθες, 21/06/2026, μέσω συνέντευξης σε μουσικό ραδιοφωνικό σταθμό, την αλλαγή της φυσιογνωμίας του Πεδίου του Άρεως από ιστορικό πάρκο αποφόρτισης και αναψυχής της Αθήνας – όπως είναι όλα τα μεγάλα κεντρικά πάρκα της Ευρώπης – σε 𝞆𝞈𝞀𝝾 «𝝻𝝴𝝲𝝰𝝺𝞈𝝼 𝝰𝝼𝝾𝝸𝞆𝞃𝞈𝝼 𝝴𝝹𝝳𝝶𝝺𝞈𝞂𝝴𝞈𝝼», με πρόφαση τον «πολιτισμό».
Την ώρα που το Πεδίον του Άρεως παλεύει με την υποβάθμιση του πρασίνου του, με υδάτινες υποδομές που είτε δεν λειτουργούν είτε υπολειτουργούν, με απαρχαιωμένες παιδικές χαρές, με ελλιπείς υποδομές για ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία, με ανύπαρκτες υποδομές υπαίθριας άθλησης, με προβληματικό φωτισμό και διαδρομές που σε σημεία έχουν καταστεί αδιάβατες από αυλακώσεις, ο κ. Χαρδαλιάς εξήγγειλε «μια νέα εποχή για το μεγαλύτερο μητροπολιτικό πάρκο της Αθήνας», το οποίο «𝝹𝝰𝝷𝝸𝝴𝞀𝞈𝝼𝝴𝞃𝝰𝝸 𝞈𝞁 𝞂𝝶𝝻𝝴𝝸𝝾 𝝰𝝼𝝰𝞅𝝾𝞀𝝰𝞁 𝝲𝝸𝝰 𝝻𝝴𝝲𝝰𝝺𝝴𝞁 𝝰𝝼𝝾𝝸𝞆𝞃𝝴𝞁 𝝴𝝹𝝳𝝶𝝺𝞈𝞂𝝴𝝸𝞁 𝞃𝝶𝞁 𝝿𝝾𝝺𝝶𝞁».
𝝚𝝸𝝼𝝰𝝸 𝝰𝞄𝞃𝝶 𝝶 𝝰𝝼𝝰𝝲𝝹𝝶 𝞃𝝾𝞄 𝝥𝝴𝝳𝝸𝝾𝞄 𝞃𝝾𝞄 𝝖𝞀𝝴𝞈𝞁 𝞂𝝶𝝻𝝴𝞀𝝰 ;
🌳 Τα μεγάλα αστικά πάρκα στην Ευρώπη και σε ολόκληρο τον κόσμο δεν δημιουργήθηκαν ως χώροι διοργάνωσης εκδηλώσεων. Δημιουργήθηκαν ως δημόσια αγαθά. Ως ανάσες μέσα στην πυκνή πόλη. Ως τόποι ξεκούρασης, περιπάτου, παιχνιδιού, άθλησης, επαφής με τη φύση, ψυχικής αποφόρτισης και κοινωνικοποίησης.
Το Πεδίον του Άρεως είναι το πάρκο των παιδιών που ΔΕΝ ζουν σε σπίτι με κήπο. Των ηλικιωμένων που αναζητούν λίγη δροσιά κάτω από τα δέντρα. Των ανθρώπων με αναπηρία που χρειάζονται προσβάσιμους και ασφαλείς δημόσιους χώρους. Των νέων που θέλουν να αθληθούν. Των οικογενειών που δεν έχουν τη δυνατότητα να αποδράσουν εκτός πόλης. Των κατοίκων της Κυψέλης, του Γκύζη, της Νεάπολης, των Εξαρχείων, της Βικτώριας και πολλών ακόμη πυκνοκατοικημένων περιοχών της Αθήνας, για τους οποίους το Πεδίον του Άρεως αποτελεί κυριολεκτικά τη μοναδική καθημερινή επαφή με τη φύση.
Αυτός είναι ο πρωταρχικός προορισμός ενός μητροπολιτικού πάρκου.
🎭 Και ασφαλώς ο πολιτισμός έχει θέση σε ένα δημόσιο πάρκο. Όμως ο πολιτισμός δεν μπορεί να χρησιμοποιείται ως γενική επίκληση προκειμένου να δικαιολογεί την εμπορική εκμετάλλευση των δημόσιων χώρων.
𝝥𝝾𝝸𝝴𝞁 𝝰𝝹𝞀𝝸𝝱𝞈𝞁 𝝴𝝸𝝼𝝰𝝸 𝝰𝞄𝞃𝝴𝞁 𝝾𝝸 «𝝴𝝹𝝳𝝶𝝺𝞈𝞂𝝴𝝸𝞁 𝝿𝝾𝝺𝝸𝞃𝝸𝞂𝝻𝝾𝞄»;
Πέρα από εκδηλώσεις θεσμικών φορέων, όπως ο Σύνδεσμος Εκδοτών Βιβλίου, εκείνο που παρατηρούμε τον τελευταίο χρόνο είναι η συστηματική παραχώρηση χώρων του Πεδίου του Άρεως σε ιδιωτικούς ομίλους, μεγάλους χορηγούς και συγκεκριμένα μιντιακά σχήματα.
❓ Με ποια δημόσια κριτήρια επιλέγονται οι διοργανωτές;
❓ Με ποια διαδικασία αποφασίζεται ποιος θα χρησιμοποιήσει το πάρκο;
❓ Υπάρχει δημόσια πρόσκληση ενδιαφέροντος;
❓ Υπάρχουν αντικειμενικά και προσβάσιμα κριτήρια επιλογής;
❓ Υπάρχει επιτροπή από αναγνωρισμένους ανθρώπους της τέχνης και του πολιτισμού, πανεπιστημιακούς δασκάλους και καλλιτεχνικούς συλλόγους που γνωμοδοτούν για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις;
❓ Ποια είναι τα αντισταθμιστικά οφέλη για το ίδιο το πάρκο και τους πολίτες;
Οι απαντήσεις στα παραπάνω παραμένουν θολές.
Και αυτή η αδιαφάνεια δεν συνάδει ούτε με τη χρηστή διοίκηση ούτε με ένα σύγχρονο κράτος δικαίου.
⚖️ Το Πεδίον του Άρεως δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως ένα «Ελ Ντοράντο» για επιλεγμένα οικονομικά συμφέροντα, ούτε ως ένας ελεύθερος χώρος προβολής επιχειρήσεων, χορηγών και επικοινωνιακών δράσεων γύρω από την ηγεσία της Περιφέρειας Αττικής.
Το πάρκο δημιουργήθηκε για τους πολίτες.
Ανήκει στους πολίτες.
Και η συντήρησή του πληρώνεται από τους φόρους των πολιτών.
🌿 Δεν υπάρχει κανένα ευρωπαϊκό προηγούμενο όπου το μεγαλύτερο πάρκο της πρωτεύουσας να μετατρέπεται συστηματικά σε χώρο εταιρικών εγκαταστάσεων, διαφημιστικών δράσεων και εμπορικής προβολής.
Αντιθέτως, η διεθνής πρακτική κινείται ακριβώς προς την αντίθετη κατεύθυνση: τα μεγάλα αστικά πάρκα προστατεύονται ως κοινόχρηστοι χώροι ηρεμίας, βιοποικιλότητας, περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, άσκησης, παιχνιδιού και κοινωνικής συνοχής. Οι εκδηλώσεις πραγματοποιούνται με μέτρο, σαφείς κανόνες, διαφάνεια και πάντοτε με γνώμονα ότι ο δημόσιος χώρος δεν χάνει τον βασικό του χαρακτήρα.
𝝪𝝿𝝰𝞀𝞆𝝾𝞄𝝼 𝝶𝝳𝝶 𝝳𝞄𝝾 𝞃𝝴𝞀𝝰𝞂𝞃𝝸𝝾𝝸 𝞆𝞈𝞀𝝾𝝸 𝝴𝝹𝝳𝝶𝝺𝞈𝞂𝝴𝞈𝝼
Η Περιφέρεια Αττικής διαθέτει ήδη δύο μεγάλους χώρους εκδηλώσεων εντός του Πεδίου του Άρεως – το Θέατρο Άλσος και το Green Park. Χώρους απολύτως κατάλληλους για συναυλίες, χωρητικότητας άνω των 2.000 ατόμων, και για πολιτιστικές δράσεις, παρουσιάσεις, ψυχαγωγικές εκδηλώσεις και δράσεις marketing.
🌲 Γιατί λοιπόν πρέπει να επεκταθεί αυτή η λογική σε χώρους πρασίνου, στις διαδρομές περιπάτου, στα σημεία ηρεμίας και στις γωνιές όπου βρίσκουν καταφύγιο άνθρωποι και αστική βιοποικιλότητα;
𝝟𝝪𝝦𝝞𝝚 𝝥𝝚𝝦𝝞𝝫𝝚𝝦𝝚𝝞𝝖𝝦𝝬𝝖
Διαφωνούμε κάθετα με την αλλοίωση της φυσιογνωμίας του ιστορικού και μεγαλύτερου μητροπολιτικού πάρκου της Αθήνας.
Διαφωνούμε με τη μετατροπή ενός δημόσιου αγαθού σε πεδίο προνομιακής πρόσβασης επιλεγμένων επιχειρηματικών συμφερόντων.
Διαφωνούμε, κυρίως, με την αντίληψη ότι η ζωή ενός πάρκου μετριέται από τον αριθμό των εκδηλώσεων που φιλοξενεί και όχι από την ποιότητα της καθημερινότητας που προσφέρει στους πολίτες.
𝝪𝝨𝝩𝝚𝝦𝝤𝝘𝝦𝝖𝝫𝝤
Σε όλες τις δημόσιες τοποθετήσεις σας επαναλαμβάνετε τη λέξη «μαζί». Ότι μαζί με τους πολίτες, τις γειτονιές και τους δήμους θα χτίσετε ένα καλύτερο μέλλον.
🤝 Πώς ακριβώς νοείται αυτό το «μαζί», όταν οι κάτοικοι, οι ενεργοί πολίτες και οι συλλογικότητες δεν καλούνται ποτέ να εκφράσουν την άποψή τους για αποφάσεις που αφορούν στη ζωή τους;
🤝 Πώς νοείται το «μαζί» όταν δεν υπάρχει καμία μελέτη, έρευνα ή ανάλυση από επιστημονικό φορέα ότι το Πεδίον του Άρεως έχει ανάγκη να μετατραπεί σε χώρο εκδηλώσεων μάρκετινγκ επιχειρηματικών ομίλων;
🌳 Το Πεδίον του Άρεως, πιστεύουμε, δεν χρειάζεται μια νέα ταυτότητα.
Χρειάζεται να θυμηθούμε ποια είναι η πραγματική του ταυτότητα:
𝝼𝝰 𝝰𝝿𝝾𝞃𝝴𝝺𝝴𝝸 𝝴𝝼𝝰𝝼 𝝳𝝶𝝻𝝾𝞂𝝸𝝾 𝞆𝞈𝞀𝝾 𝝿𝞀𝝰𝞂𝝸𝝼𝝾𝞄, 𝝶𝞀𝝴𝝻𝝸𝝰𝞁, 𝞂𝞄𝝼𝝰𝝼𝞃𝝶𝞂𝝶𝞁, 𝝿𝝰𝝸𝞆𝝼𝝸𝝳𝝸𝝾𝞄, 𝝰𝝷𝝺𝝶𝞂𝝶𝞁 𝝹𝝰𝝸 𝝰𝝽𝝸𝝾𝝿𝞀𝝴𝝿𝝾𝞄𝞁 𝞂𝞄𝝼𝞄𝝿𝝰𝞀𝝽𝝶𝞁 𝝲𝝸𝝰 𝝾𝝺𝝾𝞄𝞁 𝞃𝝾𝞄𝞁 𝝰𝝼𝝷𝞀𝞈𝝿𝝾𝞄𝞁 𝞃𝝶𝞁 𝝖𝝷𝝶𝝼𝝰𝞁. 𝝟𝝰𝝸 𝝴𝝹𝝳𝝶𝝺𝞈𝞂𝝴𝞈𝝼, 𝞂𝞃𝝾𝞄𝞁 𝞆𝞈𝞀𝝾𝞄𝞁 𝝿𝝾𝞄 𝝴𝞆𝝾𝞄𝝼 𝝷𝝴𝞂𝝻𝝾𝝷𝝴𝞃𝝶𝝷𝝴𝝸 𝝴𝝳𝞈 𝝹𝝰𝝸 𝝳𝝴𝝹𝝰𝝴𝞃𝝸𝝴𝞁.
Σύλλογος “Αθηνά” Πεδίον Άρεως – 22/06/2026
▶️ Παρακαλούμε όσες και όσους ΔΕΝ θέλουν την μετατροπή ολόκληρου του Πεδίου του Άρεως σε χώρο εκδηλώσεων, να κοινοποιήσουν και να διαδώσουν την αντίθεσή τους.