του Κώστα Ευαγγελινού*
Οι αντιδράσεις δημάρχων (ο ένας μετά τον άλλο ανακοινώνουν προσφυγές στο ΣτΕ) και των τοπικών κοινωνιών μετά την πρόσφατη απόφαση του ΕΔΣΝΑ για τις υποχρεώσεις των δήμων στις σχετικές εισφορές και τα τέλη ταφής αναγκάζουν τους κυβερνητικούς και περιφερειακούς παράγοντες σε έκτακτη σύσκεψη σήμερα το μεσημέρι.
Ωστόσο διαρροές στα ΜΜΕ δείχνουν ότι οι αρμόδιοι προκρίνουν ταμειακές λύσεις και όχι λύσεις επί της ουσίας της ανακύκλωσης. Μάλιστα σε ορισμένα δημοσιεύματά εμφανίζεται ως λύση η μη καταβολή του τέλους ταφής του β΄εξαμήνου του 2025, εντός του έτους, πράγμα το οποίο δεν μπορεί να συμβεί μια που ήδη δεν έχει συμπεριληφθεί. Το πρόβλημα δεν είναι ταμειακό, είναι πολιτικό και περιβαλλοντικό και προέκυψε από την αντικατάσταση από την παρούσα κυβέρνηση του τέλους κυκλικής οικονομίας με το τέλος ταφής.
Η συνολική υποχρέωση για τους Δήμους της Αττικής, σύμφωνα με την σχετική απόφαση του ΕΔΣΝΑ για το 2025 ανέρχεται σε 203 εκατομμύρια ευρώ και περιλαμβάνει δύο κατηγορίες υποχρεώσεων, τις ετήσιες εισφορές των δήμων προς τον σύνδεσμο για τις υπηρεσίες που τους παρέχει και το “Τέλος Ταφής”. Από τα 203 εκατ. ευρώ τα 116 εκατ. αφορούν εισφορές και τα 87εκατ. αφορούν “Τέλος Ταφής”.
Στην ίδια απόφαση του ΕΔΣΝΑ γίνεται κατανομή ανά δήμο της Αττικής των υποχρεώσεων αυτών με το δήμο Ν. Φιλαδέλφειας Ν. Χαλκηδόνας να εμφανίζεται με υποχρέωση 1,9 εκατ. ευρώ. Από επεξεργασία της απόφασης διαπιστώσαμε ότι στο κονδύλιο αυτό δεν περιλαμβάνεται το “Τέλος Ταφής” του β΄εξαμήνου του 2025. Αναλυτικά στον επισυναπτόμενο πίνακα.
Το ποσό του 1,9 εκατ. ευρώ ο δήμος καλείται να το καταβάλλει σε 12 δόσεις, τέσσερις δόσεις (Ιαν-Απρ 25) των 241.219 ευρώ και οκτώ δόσεις (Μάιος -Δεκ 25) των 122.414 ευρώ ανά μήνα. Οι εισφορές παραμένουν σταθερές μεταξύ των ετών 2024 και 2025, το τέλος ταφής το οποίο καλείται να καταβάλει ο δήμος εμφανίζεται αυξημένο κατά 133,3% (β΄εξάμηνο 24/α΄εξάμηνο 25).
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η αποτελεσματική διαχείριση των απορριμμάτων και για την προώθηση της ανακύκλωσης απαιτούνται ουσιαστικές πολιτικές και κίνητρα, τόσο για τους δήμους όσο και για τους πολίτες, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι της βιωσιμότητας και η προστασία του περιβάλλοντος.
Σε αυτή την πολιτική που βάζει θηλιά στα οικονομικά των δήμων, το χέρι στις τσέπες των πολιτών και φαίνεται να αντικαθιστά την ανακύκλωση με την καύση, η διοίκηση του δήμου Ν. Φιλαδέλφειας Ν. Χαλκηδόνας μοιάζει με “Τον άνθρωπο που έβλεπε τα τρένα να περνούν” (Τσεχοσλοβάκικη ταινία του 1966, Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας)
*Κώστας Ευαγγελινός
σ. Ορκωτός Ελεγκτής, π. δημοτικός σύμβουλος Ν. Φιλαδέλφειας