Συμπαραστάτης του Δημότη: Απαραίτητες οι εγγυήσεις ανεξαρτησίας στην επιλογή της Τετάρτης…

72

Στην επόμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου έχει τεθεί θέμα εκλογής του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης σύμφωνα με σχετική προκήρυξη της θέσης.

Ο Συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης αποτελεί θεσμό διαμεσολάβησης μεταξύ των πολιτών, των επιχειρήσεων και του δήμου, αποσκοπώντας στον έγκαιρο εντοπισμό και την αποτελεσματική αντιμετώπιση φαινομένων κακοδιοίκησης, στη διασφάλιση της αμεροληψίας των δημοτικών αρχών και στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών του δήμου.

Η ανάγκη ύπαρξης συμπαραστάτη του δημότη επιβεβαιώνεται και από τις ετήσιες αναφορές του Συνήγορου του Πολίτη για τις περιπτώσεις κακοδιοίκησης  στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης. Κατά το έτος 2022 υποβλήθηκαν στον Συνήγορο του Πολίτη 17.035 αναφορές, αριθμός ελαφρώς μειωμένος σε σχέση με τα δύο προηγούμενα έτη, γεγονός το οποίο οφείλεται στην αποκλιμάκωση της πανδημίας του Covid – 19.

 

Χαρακτηριστικό σημείο με ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι η κατανομή των αναφορών του 2022 ανά κατηγορία φορέων, η οποία εμφανίζει το 22% αυτών να αφορά τους δήμους και τις περιφέρειες.

Ο νομοθέτης θέσπισε το θεσμό του συμπαραστάτη (διαμεσολαβητή) για να αντιμετωπίσει πρωτίστως  ζητήματα κακοδιοίκησης στους ΟΤΑ Α και Β βαθμού. Ωστόσο πρέπει να επισημανθεί ότι μια παράνομη ενέργεια της διοίκησης συνιστά κακοδιοίκηση ενώ μια κακοδιοίκηση δεν εμπεριέχει κατ΄ανάγκη μια έκνομη απόφαση ή ενέργεια.

Για να διαπιστωθεί η αμεροληψία της διοίκησης απέναντι στους πολίτες και τις επιχειρήσεις είναι απαραίτητο ο συμπαραστάτης να έχει ανεξαρτησία από κομματικά, πολιτικά, παραταξιακά και οικονομικά συμφέροντα για να μπορέσει απερίσπαστος να εκτελέσει το έργο του. Έτσι το δημοτικό συμβούλιο είναι απαραίτητο να λάβει πρόσθετες εγγυήσεις για την ανεξαρτησία κάθε υποψήφιου για την θέση του συμπαραστάτη, οι οποίες σε συνδυασμό με την ευρύτερη δυνατή νομιμοποίηση θα δώσει τη δυνατότητα ο θεσμός του συμπαραστάτη να αποτελέσει θεσμικό πυλώνα μιας δημοκρατικής τοπικής διοίκησης.

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία ο πλειοψηφών συνδυασμός στο Δήμο Ν. Φιλαδέλφειας Ν. Χαλκηδόνας καταλαμβάνει 17 από τις 29 έδρες ήτοι το 58,6% του συνόλου, για την εκλογή όμως του συμπαραστάτη του δημότη ο νομοθέτης έκρινε σκόπιμο να θεσπίσει μεγαλύτερη πλειοψηφία ως αναγκαία συνθήκη για την επίτευξη ευρύτερης συναίνεσης, την οποία προσδιόρισε στα 2/3  του συνόλου των μελών του δημοτικού συμβουλίου. Έτσι για την επιλογή συμπαραστάτη απαιτούνται 20 από τους 29 ψήφους του δημοτικού συμβουλίου.

Τις τελευταίες μέρες παρατηρείται διαρροή ονομάτων για συμπολίτες και συμπολίτισσες που ενδεχομένως θέσουν υποψηφιότητα υποστηριζόμενοι/ες από την διοίκηση πλήττοντας έτσι την ανεξαρτησία των, δημιουργώντας ταυτόχρονα σοβαρούς ενδοιασμούς για την αμεροληψία ταυτίζοντας ταυτόχρονα τον θεσμό με μια ακόμη υπηρεσία συλλογής και προώθησης παραπόνων των πολιτών.

Το αξίωμα του συμπαραστάτη του δημότη έχει τα ίδια κωλύματα και  ασυμβίβαστα των αιρετών των δήμων. Η θητεία του συμπαραστάτη ακολουθεί τη θητεία των δημοτικών αρχών.

Ο συμπαραστάτης του δημότη και της επιχείρησης λαμβάνει αντιμισθία ισόποση με την αντιμισθία του προέδρου του δημοτικού συμβουλίου. Ως προς την καταστατική θέση και τις ευθύνες του συμπαραστάτη ισχύουν οι σχετικές διατάξεις για τους δημοτικούς συμβούλους.