Πάνε να κλείσουν τουλάχιστον ένα Δημοτικό στη Νέα Φιλαδέλφεια – Συζητήσεις υπηρεσιακών παραγόντων δρομολογούν εξελίξεις πίσω από κλειστές πόρτες

Το μόνο βέβαιο είναι ότι οι αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση –με πρόσχημα τον «εξορθολογισμό»– αποτελούν μία ύπουλη συρρίκνωση της δημόσιας εκπαίδευσης, η οποία επιχειρείται αθόρυβα, χωρίς διάλογο, και με μοναδικό στόχο τη μείωση του κόστους λειτουργίας των σχολείων. Το ερώτημα είναι: Θα ενημερωθεί επιτέλους η τοπική κοινωνία ή θα μάθουμε για τη συγχώνευση μόνο όταν θα είναι πλέον αργά;

1

Στη Νέα Φιλαδέλφεια και τη Νέα Χαλκηδόνα επικρατεί έντονη ανησυχία τις τελευταίες μέρες, καθώς –σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες– υπηρεσιακοί παράγοντες της εκπαίδευσης εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο συγχώνευσης τουλάχιστον ενός Δημοτικού Σχολείου της περιοχής από το σχολικό έτος 2026-2027. Οι συζητήσεις διεξάγονται χαμηλόφωνα, χωρίς επίσημες ανακοινώσεις, γεγονός που έχει δημιουργήσει ατμόσφαιρα καχυποψίας και έντονη ανησυχία στην τοπική κοινωνία.

Αφορμή αποτελεί το υπηρεσιακό έγγραφο του Υπουργείου Παιδείας με αριθμό 143770/7-11-2025, το οποίο θέτει σε εφαρμογή τη διαδικασία «μεταβολών σχολικών μονάδων», προβλέποντας συγχωνεύσεις, υποβιβασμούς, καταργήσεις και αλλαγές λειτουργίας. Το έγγραφο αυτό ενεργοποιεί αυτομάτως τις Περιφερειακές και Τοπικές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης να καταθέσουν εισηγήσεις για σχολεία που “πλεονάζουν” ή πρέπει να «εξορθολογιστούν».

Το ανησυχητικό είναι ότι, σύμφωνα με την ίδια την εγκύκλιο, ο ρόλος του Δήμου είναι καθαρά γνωμοδοτικός. Η γνώμη του Δήμου δεν είναι δεσμευτική, ούτε απαιτείται συμφωνία ή συναίνεση της δημοτικής αρχής για να προχωρήσει μια συγχώνευση σχολείου. Παρ’ όλα αυτά, ο Δήμος δεν έχει μέχρι στιγμής δημοσιοποιήσει το θέμα, ούτε έχει ενημερώσει την τοπική κοινωνία για το ότι η περιοχή βρίσκεται ήδη στο τραπέζι των υπηρεσιακών εισηγήσεων.

Την ίδια στιγμή, γονείς, εκπαιδευτικοί και κάτοικοι επιμένουν ότι η λύση δεν είναι να κλείσουν σχολεία· αντιθέτως, η λύση είναι να ανοίξουν περισσότερα τμήματα, με μικρότερο αριθμό μαθητών, ώστε να υπάρχει πραγματική παιδαγωγική υποστήριξη.

«Όταν μιλάμε για “μειωμένο μαθητικό δυναμικό”, η απάντηση δεν μπορεί να είναι το λουκέτο», αναφέρουν άνθρωποι της εκπαίδευσης με γνώση της κατάστασης. «Η απάντηση είναι μικρότερα τμήματα, που θα επιτρέπουν ποιοτική διδασκαλία αντί για στοίβαγμα παιδιών. Παράλληλα, επισημαίνουν ότι η δημιουργία μεγάλων τμημάτων με 24-26 μαθητές, που συχνά προκύπτει μετά από συγχωνεύσεις, θα οδηγήσει σε υποβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου.

Στην τοπική κοινωνία μεγαλώνει η αγωνία ότι μια πιθανή συγχώνευση Δημοτικού στη Νέα Φιλαδέλφεια–Νέα Χαλκηδόνα μπορεί να αποτελέσει πιλότο για επόμενες περικοπές, όπως έχει ήδη συμβεί σε άλλους δήμους. Γονείς σχολιάζουν ότι κανείς δεν τους έχει ενημερώσει, ενώ οι φήμες διαδέχονται η μία την άλλη για συγκεκριμένες σχολικές μονάδες που εξετάζονται.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι οι αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση –με πρόσχημα τον «εξορθολογισμό»– αποτελούν μία ύπουλη συρρίκνωση της δημόσιας εκπαίδευσης, η οποία επιχειρείται αθόρυβα, χωρίς διάλογο, και με μοναδικό στόχο τη μείωση του κόστους λειτουργίας των σχολείων. Το ερώτημα είναι:
Θα ενημερωθεί επιτέλους η τοπική κοινωνία ή θα μάθουμε για τη συγχώνευση μόνο όταν θα είναι πλέον αργά;