Διανύουμε μια ιδιότυπη μετεκλογική περίοδο στη Νέα Φιλαδέλφεια Νέα Χαλκηδόνα, από την οποία απουσιάζει παντελώς ο προβληματισμός για το πώς θα διοικηθεί ο δήμος από 1/1/2024 και μετά, με την απερχόμενη διοίκηση να συνεχίζει να προβάλει έργα που ολοκλήρωσε ή βρίσκονται σε μερικό στάδιο εκτέλεσης ενώ η νέα διοίκηση προβάλει ένα νέο μοντέλο διοίκησης μέσω χορηγιών συμπολιτών για επίλυση υπαρκτών προβλημάτων.
Στην ουσία όμως υπάρχει μια μεγαλύτερη διαφορά, η οποία σίγουρα θα βάλει τη σφραγίδα της στο ερώτημα με τι προϋπολογισμό θα διοικηθεί η πόλη, κυρίως το 2024 γεγονός που θα επηρεάσει προφανώς και τα επόμενα χρόνια. Ας δούμε πως έχουν τα πράγματα μέσα από τις ανακοινώσεις των δύο παρατάξεων
Μετά το κακό για τον Γιάννη Βούρο εκλογικό αποτέλεσμα η παράταξή του εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία μεταξύ άλλων απευθυνόμενη στην παράταξη του νέου δημάρχου σημείωνε: ” …Ωστόσο επειδή σε καμία περίπτωση δεν επιθυμούμε να υπάρξουν σκέψεις ή υπόνοιες περί «ναρκοθέτησης» της επερχόμενης αυτοδιοικητικής περιόδου, από τις επόμενες κιόλας μέρες, “ανοίγουμε την πόρτα του Δημαρχείου” στον νεοεκλεγέντα Δήμαρχο και την ομάδα του, ώστε αυτοί με την σειρά τους και σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου, να συντάξουν τον προϋπολογισμό, το τεχνικό πρόγραμμα και να προτείνουν τους συντελεστές των Δημοτικών Τελών για το έτος 2024.Προϋπολογισμό, τεχνικό πρόγραμμα και συντελεστές τελών καθαριότητας, ανακύκλωσης και ηλεκτροφωτισμού, που έχουν τη δυνατότητα να ψηφίσουν με την υπάρχουσα σύνθεση του Δημοτικού Συμβουλίου, ώστε να είναι καθ’ όλα έτοιμοι από την 1η Ιανουαρίου, να ξεκινήσουν ανεμπόδιστα και χωρίς εκκρεμότητες το έργο τους.Επίσης διαβεβαιώνουμε τους συμπολίτες μας, πως σε καμία περίπτωση δεν θα υιοθετήσουμε πρακτικές, που καταγγέλλαμε κατά το διάστημα της δικής μας θητείας π.χ. μπλοκάρισμα απαρτίας στα δημοτικά συμβούλια, όχι σε όλα, στείρα άρνηση, καταγγελίες επί καταγγελιών κοκ.”
Η απάντηση ήταν άμεση και έλεγε: “Εκτιμούμε την στάση της απερχόμενης Δημοτικής Αρχής και την πρόθεση συνεργασίας που επιδιώκει στα πλαίσια της ομαλής μετάβασης της διοίκησης του Δήμου, αλλά θεωρούμε πως η σύνταξη του προϋπολογισμού και του τεχνικού προγράμματος του 2024 θα πρέπει να γίνει από την υπάρχουσα Δημοτική Αρχή αφενός βάσει του νόμου αλλά και αφετέρου για καθαρά τεχνικούς λόγους. Εμείς, ως νέα δημοτική αρχή δεν έχουμε κάνει τον απαιτούμενο διαχειριστικό έλεγχο που επιθυμούμε και επιβάλλεται να γίνει. Τα στοιχεία για τη σύνταξη του προϋπολογισμού και του τεχνικού προγράμματος θα αντληθούν μέσα από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου…”
Έτσι έχουμε μία πρόταση για την διαδικασία σύνταξης του προϋπολογισμού του 2024 και μία άρνηση στην πρόταση. Κοιτώντας επιφανειακά το ζήτημα θα μπορούσε εύλογα να ισχυριστεί κάποιος ότι έχουμε μια πρόταση που φαίνεται λογική και δημοκρατική και μία άρνηση που στηρίζεται στο τυπικό μέρος άλλα και έναν όρο ως προϋπόθεση, αυτόν του διαχειριστικού ελέγχου, που δίνει τον τόνο για το κλίμα που θα επικρατήσει μετά την 1/1/2024
Η πραγματικότητα όμως είναι άλλη, είναι η καυτή πατάτα των ανταποδοτικών τελών φωτισμού και καθαριότητας που προσπαθούν και οι δύο να αποφύγουν έστω και προσωρινά. Είναι γνωστό σε όλους το πως η αντιπολίτευση επέβαλε τα τελευταία χρόνια τον δικό της προϋπολογισμό των ανταποδοτικών με το επιχείρημα της μείωσης της επιβάρυνσης στους πολίτες ανοίγοντας μια μαύρη τρύπα στον λογαριασμό με διαπιστωμένες και ομολογημένες δυσμενείς επιπτώσεις στον προϋπολογισμό του 2023, ο οποίος εκτελείται με συνεχείς τροποποιήσεις όντας στην ουσία μη ισοσκελισμένος.
Φαίνεται να είναι βέβαιο ότι ο Γ. Βούρος δεν θα συντάξει και δεν θα φέρει προς έγκριση στο Δημοτικό Συμβούλιο μέχρι την 31/12/23 τον προϋπολογισμό του 2024, το Τεχνικό Πρόγραμμα και κυρίως τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού με τον καθορισμό των συντελεστών.
Από την άλλη ο Γ. Τομπούλογλου δεν πείθει με το επιχείρημα ότι έχει στη σημερινή σύνθεση έχει μόνο 4 δημοτικούς συμβούλους μια που ως αντιπολίτευση κατέθετε και ενέκρινε μαζί με πρόθυμους άλλους, που σημειωτέον τον στήριξαν την δεύτερη Κυριακή, προτάσεις τουλάχιστον για τα ανταποδοτικά. Με ην στάση αυτή δείχνει ότι δεν θέλει να στηρίζεται σε αυτούς με τους οποίους συνεργάστηκε στενά τα τελευταία χρόνια. Είναι σίγουρο ότι η νέα διοίκηση θέλει να οδηγήσει τη συζήτηση το 2024 με τη σιγουριά που θα του παρέχουν οι 17 δημοτικοί σύμβουλοι εκλεγέντες με το πλειοψηφικό σύστημα προαναγγέλλοντας στην απάντησή της “… Εμείς υπεύθυνα, από την στιγμή που θα αναλάβουμε την διοίκηση του Δήμου, θα προβούμε στις απαραίτητες αναμορφώσεις και τροποποιήσεις του προϋπολογισμού και του τεχνικού προγράμματος, όπως θα δικαιούμαστε τότε”.
Γενικά οι ημερομηνίες κατάρτισης προϋπολογισμού είναι ενδεικτικές αλλά αν δεν έχει καταρτισθεί ο αντίστοιχος για το 2024 τότε η νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα για παράταση της ισχύος του προϋπολογισμού του λήξαντος έτους μέχρι την 31η Μαρτίου του επόμενου έτους. Δηλαδή ο Προϋπολογισμός του οικονομικού έτους που έχει λήξει, θεωρείται ως προσωρινός – πλασματικός Προϋπολογισμός του νέου οικονομικού έτους, και μέχρι την έγκριση αυτού, που δεν μπορεί να υπερβεί την 31η Μαρτίου. Αυτό το σενάριο μοιάζει να είναι το πιθανότερο παρά τα βέβαια προβλήματα που θα επιφέρει.
Η νέα χρονιά θα μπει με σοβαρές δυσκολίες στα οικονομικά του δήμου … Θα παρακολουθούμε τις εξελίξεις μια που τα θέματα είναι πολλά …