Το τελευταίο διάστημα γίνεται συζήτηση για το Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου στο Δήμο Ν. Φιλαδέλφειας Ν. Χαλκηδόνας (internal control), όπως αυτό ορίζεται στην παρ. 4 του άρθρου 4 του Ν.3496/2006, μετά την απευθείας ανάθεση του Δημάρχου σε εξωτερικό σύμβουλο της υπηρεσίας αυτής αλλά και της προσφυγής του Σωματείου Εργαζομένων του Δήμου κατά της απόφασης αυτής για τους δικούς του λόγους.
Για να αναλυθεί το περιεχόμενο, η μεθοδολογία σύνταξης προγραμμάτων ελέγχου και καταγραφής των κινδύνων, δικλείδων ασφαλείας και μεθόδων δειγματοληψίας απαιτούνται πολλές σελίδες. Για το λόγο αυτό επιγραμματικά αναφέρω ότι ο Εσωτερικός Έλεγχος είναι ένα συνολικό σύστημα διαχειριστικών και άλλων ελέγχων, συμπεριλαμβανομένων των ελέγχων της οργανωτικής δομής, των μεθοδολογιών, των διαδικασιών που έχει εφαρμόσει η Διοίκηση στις λειτουργίες του Δήμου, για την υποστήριξη της επίτευξης των στόχων του.
Γίνεται σαφές ότι για να εκτελεστεί επιστημονικά μια τέτοια εργασία απαιτούνται ειδικές γνώσεις, εμπειρία και επιμόρφωση του συνόλου των ατόμων που θα επιφορτιστούν την εργασία αυτή. Οι Δήμοι έχουν υποχρέωση να συγκροτούν Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου από το προσωπικό τους ή αν δεν μπορούν να αναθέτουν σε εξωτερικούς συνεργάτες.
Στις αποφάσεις 821 και 840/2022 του Δημάρχου δεν γίνεται καμία αναφορά στις διατάξεις του Ν 4795/2021 «Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου του Δημόσιου Τομέα, Σύμβουλος Ακεραιότητας στη δημόσια διοίκηση και άλλες διατάξεις για τη δημόσια διοίκηση και την τοπική αυτοδιοίκηση» αλλά ούτε και στην ΚΥΑ 358/9388/08.06.2022 των υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών όπου μεταξύ των άλλων περιγράφονται οι προϋποθέσεις και τα προσόντα των φυσικών και νομικών προσώπων που αναλαμβάνουν υπηρεσίες εσωτερικού ελέγχου στην περίπτωση που δεν υφίσταται Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου.
Από τα ανωτέρω έγγραφα του Δήμου, που έχουν αναρτηθεί στη διαύγεια, δεν τεκμαίρεται η εφαρμογή των διατάξεων αυτών ιδιαίτερα των ειδικών γνώσεων και σπουδών στον τομέα αυτό καθώς και η απαιτούμενη προϋπηρεσία ανά περίπτωση τυπικών προσόντων αλλά ταυτόχρονα και τεκμηρίωσης της απαιτούμενης δραστηριότητας, σε αντίστοιχα έργα, των νομικών προσώπων, τα οποία αναλαμβάνουν υπηρεσίες εσωτερικού ελέγχου.
Το ερώτημα είναι συντρέχουν οι προϋποθέσεις του νόμου και των αποφάσεων για την ανάθεση της εργασίας εσωτερικού ελέγχου σε εξωτερικό συνεργάτη ή η εν λόγω απόφαση είναι ακυρώσιμη και τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου πρέπει να κάνουν τα δέοντα.
Κώστας Ευαγγελινός
Οικονομολόγος – σ. Ορκωτός Ελεγκτής Λογιστής