
Οι «πατάτες» του Δημάρχου και το επικοινωνιακό αυτογκόλ
Την ώρα που ο Δήμαρχος Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας, Γιάννης Τομπούλογλου, βρισκόταν στην Αλεξανδρούπολη για το ετήσιο Συνέδριο της ΚΕΔΕ, οι… πατάτες που είχε προαναγγείλει ότι θα μοιράσει προσωπικά, τελικά μοιράστηκαν χωρίς εκείνον. Πως ο δήμαρχος όρισε ημέρα διανομής την 6 Νοεμβρίου ενώ γνώριζε ότι την ημέρα εκείνη θα βρίσκεται σε άλλη πόλη 1.000 χιλιόμετρα μακριά;
Σύμφωνα με το νέο δελτίο Τύπου του Δήμου, 500 τσουβάλια των 25 κιλών διανεμήθηκαν σε συμπολίτες «που τα είχαν ανάγκη». Καμία αναφορά, ωστόσο, δεν υπάρχει για το ποιος ανέλαβε τη «διεκπεραίωση» της διανομής, ενώ το κείμενο αφήνει να εννοηθεί πως η δωρεά αφορά τον ίδιο τον δήμαρχο προσωπικά.
Αν ισχύει αυτό, γεννάται εύλογο ερώτημα: γιατί το γεγονός προβάλλεται από τα επίσημα μέσα του Δήμου; Η χρήση δημοτικών καναλιών επικοινωνίας για την προώθηση μιας προσωπικής πρωτοβουλίας δεν συνιστά παράδειγμα «κοινωνικής ευαισθησίας», αλλά σαφή αξιοποίηση δημόσιων πόρων για προσωπική προβολή.
Ακόμη πιο αποκαλυπτική είναι η στάση του γραφείου του δημάρχου: ενώ απέκλεισε τις φωτογραφήσεις, έσπευσε να εκδώσει ανακοίνωση για την ολοκλήρωση της διανομής — με σαφή πρόθεση να διατηρηθεί ο απόλυτος έλεγχος της εικόνας («εφόσον λείπω εγώ, δεν θα φωτογραφηθεί άλλος»). Το γεγονός αυτό δείχνει ότι υπάρχει μια σκιώδης διοίκηση που αναλαμβάνει δράση ερήμην του δημάρχου, αλλά με τη δική του καθοδήγηση.
Η διανομή, σύμφωνα με το δελτίο Τύπου, έγινε «σε όσους έχουν ανάγκη», χωρίς ωστόσο να γίνεται καμία αναφορά στους ωφελούμενους των δημοτικών κοινωνικών δομών — όπως το Κοινωνικό Παντοπωλείο, τα συσσίτια του Δήμου ή της Εκκλησίας. Το αποτέλεσμα είναι η «κοινωνική μέριμνα» να παρουσιάζεται περισσότερο ως ευκαιρία επικοινωνιακής προβολής παρά ως στοχευμένη, θεσμικά οργανωμένη στήριξη των πραγματικά ευάλωτων συμπολιτών.
Ενδεικτικό είναι και το γεγονός ότι ο δήμαρχος κάλεσε όλους τους δημοτικούς συμβούλους να «συμπράξουν» στη διανομή, εκτός του θεσμικού πλαισίου των κοινωνικών υπηρεσιών του Δήμου. Δημοτικοί σύμβουλοι που ρωτήσαμε, επιβεβαίωσαν ότι πράγματι δέχθηκαν τηλεφωνήματα από το γραφείο δημάρχου για να παραστούν, διαψεύδοντας ωστόσο ότι τους ζητήθηκε να «κινητοποιήσουν γνωστούς που μπορεί να χρειάζονται στήριξη», όπως αναφέρει το δελτίο Τύπου. Είναι προφανές ότι η κατακραυγή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την διανομή της πατάτας, αποκλειστικά από τον δήμαρχο, ανάγκασε τους εμπνευστές της πρωτοβουλίας να αλλάξουν πορεία και να προσπαθήσουν να την εμφανίσουν ως συλλογική ενέργεια.
Το πολιτικό παράδοξο είναι προφανές: ο δήμαρχος δηλώνει ότι η δωρεά απευθύνεται προσωπικά σε εκείνον, ότι εκείνος θα τη διανείμει, και ταυτόχρονα καλεί αιρετούς να συμμετάσχουν σε μια διαδικασία που όφειλε να είχε μεριμνήσει ο ίδιος να οργανωθεί από τις υπηρεσίες του Δήμου με πλήρη διαφάνεια, νομιμότητα και θεσμική τάξη.
Σε μια περίοδο όπου η κοινή γνώμη είναι ευαισθητοποιημένη από σκάνδαλα όπως εκείνο του ΟΠΕΚΕΠΕ, η ανάγκη για καθαρούς κανόνες και πλήρη διαφάνεια είναι επιτακτική. Όταν αιρετά πρόσωπα εμπλέκονται στη διαχείριση ή διανομή δωρεών, η παραμικρή σκιά μπορεί να μετατραπεί σε πολιτικό και ηθικό ζήτημα.
Η υπόθεση των πατατών, λοιπόν, δεν είναι απλώς μια «φιλανθρωπική» πράξη. Είναι ένα επικοινωνιακό αυτογκόλ — και ένα μάθημα για το πώς η κοινωνική πολιτική δεν πρέπει να μετατρέπεται σε προσωπικό σόου.
Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ




