Ο Μητσοτάκης ξανασερβίρει το «Μαριέττα Γιαννάκου» – Μεγαλοστομίες αλλά και ψίχουλα για τα σχολεία και την δημόσια εκπαίδευση.

Από τα 250–300 εκατ. ευρώ εξαγγελλόμενα, φτάσαμε στα... 100. και αυτά με απευθείας ανάθεση σε 4 εργολάβους. Στη Νέα Φιλαδέλφεια–Νέα Χαλκηδόνα, από τις μόλις 2 δημοτικές σχολικές μονάδες που γίνονται περιορισμένης κλίμακας επεμβάσεις, οι υπόλοιπες 20 και πλέον σχολικές μονάδες παραμένουν εκτός προγράμματος.

1
Επίσκεψη του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο 3ο γυμνάσιο Ζωγράφου στο πλαίσιο του προγράμματος “ΜΑΡΙΕΤΤΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΥ” Δευτέρα 25 Αυγούστου 2025 (ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/EUROKINISSI)

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, συνοδευόμενος από την υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, επισκέφτηκε το 3ο Γυμνάσιο Ζωγράφου για να ανακοινώσει την «επέκταση» και «ενίσχυση» του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου». Επαναλαμβάνοντας τα ίδια λόγια για ανακαινίσεις και ψηφιακές υποδομές, αποσιωπήθηκαν προκλητικά οι αλλαγές στην πραγματική εικόνα χρηματοδότησης, η οποία από τα αρχικά 250–300 εκατ. ευρώ συρρικνώθηκε σε μόλις 100 εκατ. ευρώ από την Ελληνική Ένωση Τραπεζών, (όπως προκύπτει και από την αποδοχή της δωρεάς από την ΚΤΥΠ ) συν ενίσχυση, μάλιστα αυτή τη φορά αόριστα χωρίς πηγή χρηματοδότησης και προσδιορισμό ποσού, ούτε καν τα 50 εκατ. ευρώ.

Προκειμένου να συσκοτιστεί η πραγματικότητα, ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε πως 431 σχολεία θα έχουν ανακαινιστεί μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου, με δραστική «ενίσχυση» και «εξέλιξη του προγράμματος» να έπεται.  Ωστόσο, το αρχικό σχέδιο για 645 σχολεία έχει ήδη συρρικνωθεί στις 431 μονάδες, αφήνοντας στο περιθώριο πλήθος σχολείων

Η αλήθεια είναι σκληρή: το «Μαριέττα Γιαννάκου» ξεκίνησε με υποσχέσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων για ουσιαστικές παρεμβάσεις, αλλά καταλήγει να μοιράζει ψίχουλα. Και όσο οι κυβερνητικές κάμερες στήνονται μπροστά σε δύο-τρία φρεσκοβαμμένα σχολεία, η πλειονότητα των παιδιών μας συνεχίζει να κάνει μάθημα σε υποβαθμισμένες αίθουσες.

Και για να μη έχετε αμφιβολία αν η υλοποίηση του προγράμματος ανατέθηκε με απευθείας ανάθεση σε 4! εργολάβους, παρά το ότι η ΚΤΥΠ απεδέχθει τη δωρεά της ΕΕΤ, παραθέτουμε απόσπασμα από το άρθρο 1 της σύμβασης “Στο ανωτέρω πλαίσιο, η εντολοδόχος των δωρητριών Τραπεζών (σσ ΕΕΤ) θα συνάψει,ακολούθως, επιμέρους συμβάσεις με τους υποδειχθησόμενους σε αυτήν από την Επιτροπή του άρθρου 4 και, συγκεκριμένα, από τους εκπροσώπους που θα ορίσουν η Δωρεοδόχος (σσ Ελληνικό Δημόσιο) και ο εντολοδόχος αυτού(σσ ΚΤΥΠ), εργολάβους, σύμφωνα με την ομαδοποίηση των σχολικών μονάδων ανά έκαστο Εργολάβο, όπως αυτή θα πραγματοποιηθεί από τον εντολοδόχο του Δωρεοδόχου, σε συνεργασία με τον Δωρητή”. (ΑΔΑ:ΡΝ8ΦΟΞΧΔ-44Ν)

Τι ισχύει στην πραγματικότητα της Νέας Φιλαδέλφειας–Νέας Χαλκηδόνας:

Σύμφωνα με τον Δήμο παρότι οι αρμόδιοι δηλώνουν ότι «η φροντίδα των σχολικών μονάδων είναι προτεραιότητα», οι παρεμβάσεις περιορίζονται σε «συντηρήσεις, καλλωπισμούς, καθαρισμούς και φροντίδα πρασίνου» (πάντα με απευθείας αναθέσεις), χωρίς καμία ουσιαστική ανακαίνιση, εκτός τις περιορισμένες εργασίες σε δύο δημοτικά μέσω του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου». Να μην ξεχνάμε ότι δίχως μελέτη ή σχεδιασμό  αφήνεται στη μοίρα του το 1ο ΕΠΑΛ και γενικά η τεχνική παιδεία, ενώ είναι γνωστή η ιστορία της απένταξης από το πρόγραμμα του 1ου Γυμνασίου και 1ου Λυκείου Ν. Φιλαδέλφειας, με παρέμβαση του δημάρχου!

Κι ενώ ο Μητσοτάκης μιλά για σχολεία που θα λειτουργούν ως «ανοιχτοί κοινοτικοί χώροι», η πραγματικότητα για τους μαθητές της Φιλαδέλφειας–Χαλκηδόνας είναι πολύ πιο σκληρή: με ελάχιστα σχολεία να αποκτούν κάποιο facelift, και τα υπόλοιπα, πάνω από 20, να παραμένουν εγκαταλειμμένα στον χρόνο και τη φθορά.

 

Ακολουθεί ολόκληρη η δήλωση του Πρωθυπουργού: «Κύριε Διευθυντά, χαίρομαι πάρα πολύ γιατί σε λίγες εβδομάδες από τώρα το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς θα υποδεχθεί τους μαθητές του Γυμνασίου σας σε ένα κτήριο το οποίο θα έχει σημαντικά ανακαινιστεί και ως προς τις τάξεις και ως προς την προσβασιμότητα και ως προς τους χώρους υγιεινής, αλλά και -αποδίδω πολύ μεγάλη σημασία σε αυτό- ως προς εξωτερικούς χώρους άθλησης, οι οποίοι καλύπτουν τις ανάγκες και του Γυμνασίου και του Λυκείου, το οποίο συστεγάζεται σε αυτό το οικοδομικό τετράγωνο.

Το πρόγραμμα “Μαριέττα Γιαννάκου” απεδείχθη εξαιρετικά επιτυχημένο, 431 σχολεία σε ολόκληρη την επικράτεια θα έχουν ανακαινιστεί μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου και πρόθεσή μας είναι όχι απλά να συνεχίσουμε, αλλά να ενισχύσουμε τη χρηματοδότηση του προγράμματος αυτού. Διότι κάθε σχολείο το οποίο ανακαινίζεται προσφέρει στα παιδιά μας ποιοτικές κτηριακές υποδομές, ειδικά όταν αναλογιστούμε ότι πολλά από τα κτήριά μας είναι παλιά και πολύ ταλαιπωρημένα.

Επίσης, κάθε εξωτερικός, προαύλιος χώρος ο οποίος ανακαινίζεται μας επιτρέπει να κάνουμε πράξη αυτή την έννοια του ανοιχτού σχολείου. Ενός σχολείου, δηλαδή, το οποίο θα είναι ανοιχτό στα παιδιά της γειτονιάς και πέραν των ωρών λειτουργίας του, ώστε να μπορούν τα παιδιά να έρχονται, να αξιοποιούν τις εγκαταστάσεις, να αθλούνται, να παίζουν, να είναι μακριά από τις οθόνες των κινητών τους και να κάνουν πιο χρήσιμα και πιο δημιουργικά πράγματα. Και χαίρομαι διότι βλέπω εδώ, στην αίθουσα αυτή η οποία μόλις ανακαινίστηκε, και τους διαδραστικούς πίνακες, οι οποίοι πια έχουν τοποθετηθεί πρακτικά σε όλες τις τάξεις των δημόσιων σχολείων μας, από την Ε’ Δημοτικού έως και την Γ’ Λυκείου.

Βλέπουμε, λοιπόν, το πώς από τη μία η αναβάθμιση των κτηριακών υποδομών αλλά και η χρήση της τεχνολογίας μας επιτρέπουν να προσφέρουμε στους μαθητές μας αλλά και τους καθηγητές μας μια διαφορετική εκπαιδευτική εμπειρία, στα πλαίσια του “νέου σχολείου” έτσι όπως το οραματιζόμαστε.

Οπότε, καλή αρχή ευχόμαστε και σύντομα θα έχουμε και σημαντικές ανακοινώσεις για τον τρόπο με τον οποίο θέλουμε να επεκτείνουμε το πρόγραμμα “Μαριέττα Γιαννάκου” σε πολλά περισσότερα σχολεία της ελληνικής επικράτειας». (πηγή: ΕΡΤ)