H Κριτική της “Λαϊκής Συσπείρωσης Αθήνας” στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τον Ποδονίφτη

21

Με αφορμή την ξενάγηση στο ρέμα του Ποδονίφτη, παρουσία εκπροσώπων των Δημοτικών αρχών Αθήνας και Νέας Φιλαδέλφειας, την παρασκευή 6/7/25 στις 18:00 στην οποία και παρευρέθηκα, με θέμα, γνωριμία με το φυσικό περιβάλλον του ρέματος και συζήτηση για τις δυνατότητες προστασίας και ανάδειξής του, τοποθετούμαστε δημόσια, με μία ολοκληρωμένη μελέτη για τα αντιπλημμυρικά έργα σε Κηφισό και Ποδονιφτη, με συνολική ανάπλαση του πάρκου Ποδονίφτη από Τρεις Γέφυρες έως τον Περισσό και την ένταξη του στην δημιουργία πράσινης νησίδας 200 στρεμμάτων από τον Κηφισό έως και τον σταθμό ΗΣΑΠ Άνω Πατησίων.

Γιώργος Ποθητός

  • Συνταξιούχος Σύμβουλος Επιχειρήσεων
  • Κοινοτικός Σύμβουλος 5ης Δημοτικής κοινότητας του Δήμου Αθηναίων με την ΛΑΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΑΘΗΝΑΣ
  • Εκπρόσωπος της Επιτροπής κατοίκων για τον Προμπονά

 

 

ΜΠΕ ΠΟΔΟΝΙΦΤΗ(1/2/2025)

Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο: «ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ

ΜΕΛΕΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΜΕ ΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ

ΡΕΜΑΤΟΣ ΠΟΔΟΝΙΦΤΗ»

ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΕ ΜΠΕ:

Το ρέμα Ποδονίφτης αποτελεί φυσικό οικοσύστημα μεγάλης περιβαλλοντικής σημασίας. Παρά

την ύπαρξη θεσμικών περιορισμών (π.χ. Ζώνες Προστασίας Ρεμάτων, ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΠΑΡΚΟ

ΠΟΔΟΝΙΦΤΗ ΦΕΚ 1118/Δ/1997), η αδιαφορία για τη συντήρησή τους, ο εγκιβωτισμός, η

έλλειψη καθαρισμών και η αυθαίρετη δόμηση καθιστούν τη διαχείρισή τους ελλιπή. Η νέα

μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) για έργα στον Ποδονίφτη δεν φαίνεται να

αντιμετωπίζει τα ζητήματα σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση του ΣΤΕ 2165/2019

.

Κύριο στοιχείο της μελέτης στα τμήματα που εφάπτονται του Δήμου Αθήνας είναι

  • Η ενίσχυση του τμήματος εισόδου του Ποδονίφτη με τον Κηφισό.
  • Η κατάργηση των μεσαίων τοιχίων όπου υπάρχουν στο τμήμα εθνική οδός – χαλκίδος και η
  • αντίστοιχη ενίσχυση των πλευρικών τοιχίων.
  • Η κατασκευή νέα γέφυρας στην Ξάνθου μικρότερου μήκους (20μ αντί για 55μ)
  • Η πρόθεση κάποια στιγμή να γίνει ακριβής οριοθέτηση του ρέματος.
  • Η μελέτη αγνοεί τελείως:
  • Ποιος τελικά έχει την ευθύνη του ρέματος-Σήμερα είναι 4 υπεύθυνοι-περιφερεια, ΕΥΔΑΠ δήμοι
  • Αθηναίων και Φιλαδέλφειας.(προτείνεται ενιαίο συντονιστικό όργανο όλων των δήμων και
  • της περιφέρειας που περνάει το ρέμα)
  • Αγνοεί την ανάγκη ύπαρξης ενιαίου συντονιστικού περιφέρειας και δήμων
  • Την απουσία ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΠΕΡΙΒΑΝΤΟΛΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΤΙΜΗΣΗΣ(ΣΜΠΕ)
  • Την ανάγκη για ολοκληρωμένο επιστημονικό σχεδιασμό συνδυαστικής αποτίμησης για το
  • σύνολο των κινδύνων, φυσικών και τεχνολογικών στο σύνολο του ρέματος και του ποταμού
  • Κηφισού
  • Την επικαιροποίηση της μελέτης και του σχεδιασμού εκκενώσεων περιοχών της Αθήνας σε
  • έντονα πλημμυρικά φαινόμενα.
  • Τα έργα συγκράτησης του νερού της βροχής σε όλο το μήκος της υδρολογικής λεκάνης, από το
  • βουνό έως τις εκβολές: αναδασώσεις, φράγματα μικρής κλίμακας και κόστους, παραποτάμια
  • πάρκα ανάσας και ασφαλούς εκτόνωσης των πλημμυρικών φαινομένων
  • Το επείγον της ακριβούς οριοθέτησης που θα αναδείξει τις καταπατήσεις του χώρου
  • Την ανάγκη καθαρισμού του ανοιχτού φυσικού χωμάτινου ρέματος από περισσό έως
  • Χαλκίδος.
  • Δεν παίρνει κανένα μέτρο για τον παραρεμάτιο χώρο που υπό δύσκολες συνθήκες μπορεί να
  • αποτελέσει πηγή αυξημένου κινδύνου
  • Τον καθαρισμό και την δενδροφύτευση των παραρεμάτιων χώρων ιδιαίτερα στα τμήματα του
  • Άλσους Ποδονίφτη(εθνική οδός-χαλκίδος) και του οικολογικού πάρκου Ποδονίφτη(Χαλκίδος-
  • Παπαναστασίου στον Περισσό)..
  • Την απομάκρυνση των αυτοκινήτων από τις όχθες του ρέματος και την κατασκευή τοιχίου
  • κατά μήκος της όχθης ιδιαίτερα στο τμήμα Νειγύ-Αχαρνών και Αχαρνών- γέφυρα Χαλκίδος
  • πρίν και μετά, και στο τμήμα ολόκληρης της Επικλέους και της Ξάνθου και φυσικά στο
  • μονοπάτι από καβάφη προς γήπεδο μπάσκετ Τριών Αστέρων και Ποδονίφτη, που θα εμποδίσει να πέσουν αντικείμενα μέσα στο ποτάμι (πχ αυτοκίνητα- βαριά αντικείμενα-
  • σκουπίδια).
  • Την απομάκρυνση των καταπατημένων, των απαλλοτριωμένων κτιρίων και των πρόχειρων
  • κατασκευών, που κυριολεκτικά είναι πάνω στο ποτάμι(οδός ΚΑΒΑΦΗ και οδός ΕΠΙΚΛΕΟΥΣ)

 

Τέλος δεν παίρνει κανένα μέτρο για να σταματήσουν να ρίχνονται βιομηχανικά και οικιακά

απόβλητα μέσα στο ρέμα και σημειώνεται πως η απολύμανση και η απεντόμωση είναι σε

κάποια σημεία μία φορά το χρόνο.

Παραθέτουμε κείμενο προτάσεων για την αντιπλημμυρική προστασία και για την ανάπλαση

του παραρεμάτιου χώρου

Αθήνα 11/6/20