Συνελήφθη Βουλευτής της «Νίκης» για Φθορές σε Έργα Τέχνης στην Εθνική Πινακοθήκη – Συντηρητική Πολιτική Στροφή κατά της Τέχνης
Αθήνα, 10 Μαρτίου 2025
Ένα ανατριχιαστικό περιστατικό με βαρύ πολιτιστικό και κοινωνικό αντίκτυπο σημειώθηκε σήμερα στην Εθνική Πινακοθήκη, όταν ο βουλευτής της ακροδεξιάς παράταξης «Νίκη», Νικόλαος Παπαδόπουλος, προκάλεσε φθορές σε έργα τέχνης. Συγκεκριμένα, ο Παπαδόπουλος, κατά τη διάρκεια επίσκεψής του στην έκθεση «Η Σαγήνη του Αλλόκοτου», κατέστρεψε εικόνες που θεωρούσε «βλασφημικές», φωνάζοντας ότι «προσβάλλουν τη θρησκεία». Η επίθεση έγινε στις αίθουσες όπου εκτίθενται έργα εμπνευσμένα από τον Francisco Goya, προκαλώντας σοκ στους παρευρισκόμενους.
Η σύλληψη του Παπαδόπουλου και η μεταφορά του στη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αθηνών (ΓΑΔΑ) αναμένονται να προκαλέσουν νέες αντιπαραθέσεις γύρω από τις επικίνδυνες συνέπειες της αυξανόμενης συντηρητικής και φασιστικής ρητορικής στο πολιτικό σκηνικό. Ο βουλευτής είχε αποστείλει προ ημερών επιστολή στην διοίκηση της Πινακοθήκης ζητώντας την απόσυρση ορισμένων εκθεμάτων, ενώ είχε υποβάλει και σχετική ερώτηση στην Υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.

Το περιστατικό έρχεται σε συνέχεια των αυξανόμενων επιθέσεων σε έργα τέχνης από ακροδεξιούς και συντηρητικούς κύκλους, που θεωρούν τα έργα τέχνης σύμβολα της «πολιτιστικής παρακμής» και «ασεβείς» προς την παραδοσιακή θρησκευτική ηθική. Ο Παπαδόπουλος, σε αναρτήσεις του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έκανε λόγο για «βλασφημία στην Παναγία μας» και υποστήριξε ότι η καταστροφή των έργων τέχνης ήταν πράξη υπεράσπισης της πίστης.
Αυτού του είδους οι πράξεις καταστρατήγησης της ελευθερίας της έκφρασης και της πολιτιστικής δημιουργίας εντάσσονται σε μια γενικότερη πολιτική γραμμή που προάγεται από ακραία πολιτικά ρεύματα. Τα συντηρητικά κόμματα, και ειδικότερα εκείνα που συνδέονται με εθνικιστικές και θρησκευτικές ατζέντες, έχουν υιοθετήσει μια ολοένα πιο επιθετική στάση απέναντι στην τέχνη και τον πολιτισμό, θεωρώντας ότι οι σύγχρονες εκφράσεις τέχνης απειλούν την παραδοσιακή «ορθόδοξη» εικόνα της κοινωνίας.
Ο Νίκος Παπαδόπουλος, ως εκπρόσωπος αυτών των τάσεων, δεν είναι ο μόνος που έχει καταθέσει ερωτήσεις στη Βουλή για να απαιτήσει την απόσυρση έργων τέχνης από δημόσιους χώρους. Παρόμοιες ενέργειες είχαν καταγραφεί στο παρελθόν και είχαν προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις από καλλιτέχνες, διανοούμενους και πολίτες που αντιτίθενται σε κάθε προσπάθεια καταπίεσης της καλλιτεχνικής ελευθερίας.
Η πολιτική ατζέντα της «Νίκης», με την προσήλωσή της σε υπερσυντηρητικές και φασιστικές αξίες, φαίνεται να ενισχύει την τάση αυτή, την οποία πλέον δεν περιορίζει η λεκτική καταδίκη, αλλά μετατρέπει σε πράξεις άμεσης βίας και καταστολής. Οι «συντηρητικές» φωνές προσπαθούν να αναδείξουν τη θρησκεία και την παράδοση ως θεμέλια κάθε πτυχής της δημόσιας ζωής, και η τέχνη βρίσκεται στο στόχαστρό τους για την αμφισβήτηση των παραδοσιακών αξιών.
Αυτό το περιστατικό, λοιπόν, δεν είναι απλώς ένα μεμονωμένο συμβάν βανδαλισμού, αλλά εντάσσεται σε μια ευρύτερη επίθεση κατά της πολιτιστικής κληρονομιάς και της ελευθερίας της έκφρασης. Οι αντιδράσεις στο πολιτικό και κοινωνικό πεδίο αναμένονται να είναι σφοδρές, με πολλούς να καταδικάζουν τέτοιες ενέργειες ως επικίνδυνες για τη δημοκρατία και τις ατομικές ελευθερίες.
«Η Σαγήνη του Αλλόκοτου»