Η κυβέρνηση Μητσοτάκη παρακρατεί 5,7 δις ευρώ από τους θεσμοθετημένους πόρους των Δήμων – Κριτική του προσχεδίου προϋπολογισμού 2025 από την ΚΕΔΕ

Η παρακράτηση αυτή έχει ως αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η αποτελεσματική λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, να αναβάλλονται απαραίτητα έργα, και να δυσκολεύεται η παροχή βασικών υπηρεσιών στους πολίτες. Δήμοι και αυτοδιοικητικοί φορείς υποστηρίζουν ότι αυτές οι περικοπές υπονομεύουν τη βιωσιμότητα των τοπικών αρχών και την ικανότητα τους να ανταποκριθούν στις τοπικές ανάγκες, ωστόσο η διοίκηση Τομπούλογλου δεν δείχνει διατεθειμένη να λάβει πρωτοβουλίες για την διεκδίκηση των ποσών που αναλογούν στο δήμο Ν. Φιλαδέλφειας Ν. Χαλκηδόνας.

10

Η κυβέρνηση υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη έχει κατηγορηθεί για την παρακράτηση 5,7 δισεκατομμυρίων ευρώ από τα θεσμοθετημένα έσοδα που δικαιούνται η Τοπική Αυτοδιοίκηση, με αποτέλεσμα να μείνουν οι διαθέσιμοι πόροι για τους Δήμους. Αυτά τα έσοδα είναι θεσμοθετημένα από τον Κεντρικό Αυτοτελή Πόρο (ΚΑΠ), που αποτελούνται από φορολογικά έσοδα που κανονικά κατανέμονται στους Δήμους και Περιφέρειες της χώρας για την κάλυψη των λειτουργικών τους αναγκών και την υλοποίηση έργων υποδομής.

Η παρακράτηση αυτή έχει ως αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η αποτελεσματική λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, να αναβάλλονται απαραίτητα έργα, και να δυσκολεύεται η παροχή βασικών υπηρεσιών στους πολίτες. Δήμοι και αυτοδιοικητικοί φορείς υποστηρίζουν ότι αυτές οι περικοπές υπονομεύουν τη βιωσιμότητα των τοπικών αρχών και την ικανότητα τους να ανταποκριθούν στις τοπικές ανάγκες, ωστόσο η διοίκηση Τομπούλογλου δεν δείχνει διατεθειμένη να λάβει πρωτοβουλίες για την διεκδίκηση των ποσών που αναλογούν στο δήμο Ν. Φιλαδέλφειας Ν. Χαλκηδόνας.

 

Το ΔΣ της ΚΕΔΕ για το Προσχέδιο Κρατικού Προϋπολογισμού 2025

Η πρώτη διαπίστωση από την ανάγνωση του Προσχεδίου Κρατικού Προϋπολογισμού 2025 που έκανε το ΔΣ της ΚΕΔΕ είναι ότι διαφαίνεται μεγάλη απόκλιση των πόρων που δικαιούνται οι δήμοι και των πόρων που αποδίδονται

Ειδικότερα για το 2024 με βάση την ισχύουσα νομοθεσία (Ν.3852/2010) οι  αποδόσεις στους δήμους θα έπρεπε να είναι 7,9 δις ευρώ και η εκτίμηση για τις αποδόσεις το 2024 είναι 2,2 δις ευρώ.

Οι επιπλέον επιχορηγήσεις των δήμων για το 2024, όπως ανακοινώθηκαν χθες από τον υπουργό Εσωτερικών Θ. Λιβάνιο, είναι 140 εκ. ευρώ έκτακτη επιχορήγηση, 90 εκ. ευρώ για ληξιπρόθεσμες οφειλές, 28 εκ. ευρώ επιπλέον για λειτουργικές δαπάνες σχολείων και 100 εκ. ευρώ για τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις, συνολικά 350 εκ. ευρώ.

Το 2025 οι δήμοι προβλέπεται να έχουν καθαρή αύξηση των ΚΑΠ σε σχέση με το 2024, κατά 53 εκ. ευρώ ήτοι 2,277 δις ευρώ, για την κάλυψη του αυξημένου μισθολογικού κόστους των υπαλλήλων και την αύξηση των αποδοχών των αιρετών.

Επιπλέον  στο «καλάθι» των ΚΑΠ  θα παραμείνει το ποσό των 50 εκ. ευρώ, το οποίο εξοικονομείται από τη μείωση της εισφοράς των δήμων στο «Λογαριασμό Εξυγίανσης των ΟΤΑ» από 2% στο 0,5% όπως ανακοινώθηκε από το υπουργό Εσωτερικών.

Συνολικά δηλαδή λόγω της αύξησης και της εσωτερικής εξοικονόμησης πόρων, οι ΚΑΠ θα αυξηθούν κατά 103 εκ. ευρώ. Ωστόσο οι αποδόσεις του κρατικού προϋπολογισμού στους ΟΤΑ για το 2025, σύμφωνα με τον Ν.3852/2010 θα έπρεπε να είναι 8,3 δις ευρώ.

Να σημειωθεί επίσης ότι με βάση την ισχύουσα νομοθεσία το ανώτατο πλαφόν χρηματοδότησης των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού για το 2025 ορίζεται στα 3, 841δις ευρώ.

Το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ απαιτεί να γίνουν αποδεκτές στον προϋπολογισμό που θα κατατεθεί στη Βουλή οι προτάσεις της:

  • Εφαρμογή του Ν. 3852/10 χωρίς παρεκκλίσεις και παρερμηνείες.
  • Κατάργηση του άρθρου 31 Ν 5047/23 με το οποίο αποδίδεται το 90% των προβλεπόμενων πόρων στους δήμους.
  • Κατάργηση του άρθρου του άρθρου 38 παρ. 1 του Ν. 5143/24 που ορίζει ανώτατο πλαφόν αποδόσεων 3.841 εκ. €.
  • Χρονοδιάγραμμα  απόδοσης  παρακρατηθέντων πόρων στους δήμους.
  • Απόδοση τριών έκτακτων τακτικών επιχορηγήσεων στους δήμους ύψους 450 εκ. €. εντός του 2024.
  • Κατάργηση / Επαναφορά / Απόδοση τελών

– Κατάργηση του τέλους ταφής και την επιστροφή των παρακρατήσεων.

–     Την επαναφορά τελών που αφαιρέθηκαν από τους δήμους

–  Αλλαγή του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου που απαλλάσσει σήμερα τους παραχωρησιούχους από την καταβολή ανταποδοτικών τελών.

–  Επαναφορά του ανταποδοτικού τέλους των πετρελαιοειδών στους δήμους, του τέλους παρεπιδημούντων στο 2% (από 0,5%), των τελών σύνδεσης δικτύων φυσικού αερίου καθώς και την τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου για τα τέλη υπεδάφους.

–    Απόδοση του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση από έσοδο του Κεντρικού κράτους, απ’ ευθείας στους δήμους, όπως συμβαίνει και στην Ευρώπη.

 

 

 

ΠΗΓΗΚΕΔΕ