21 Ιουνίου Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής: Παρουσιάζουμε το συμφωνικό έργο “Κλειστό Τετράγωνο” του Φιλαδελφειώτη συνθέτη Χάρη Κανάκη, βασισμένο σε ποίημα του Άρη Αλεξάνδρου

3

Η Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής καθιερώθηκε το 1982 με πρωτοβουλία του τότε Γάλλου υπουργού πολιτισμού Ζακ Λανγκ, του Γαλλικού Υπουργείου Πολιτισμού και την αιγίδα του Δήμου του Παρισιού.

Η Γιορτή της Μουσικής, από το 1985, εξαπλώθηκε έξω από τα Γαλλικά σύνορα και η Αθήνα, 1η Πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης στο νεοσύστατο τότε θεσμό, με πρωτοβουλία της Μελίνας Μερκούρη, ήταν η πρώτη πόλη στην οποία η Γιορτή πραγματοποιήθηκε εκτός Γαλλίας.

Σήμερα η Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής είναι ένα ευρωπαϊκό γεγονός, που διεξάγεται στις 21 Ιουνίου συμβολική ημερομηνία λόγω του θερινού ηλιοστασίου.

Με το έργο “Κλειστό Τετράγωνο” του καταξιωμένου με διεθνή δισκογραφία Φιλαδελφειώτη συνθέτη Χάρη Κανάκη το dekeleias.gr επιδιώκει να υπενθυμίσει τη σημασία και το ρόλο της μουσικής.

Λίγα λόγια από τον συνθέτη για το “Κλειστό Τετράγωνο”

Το έργο μου με τίτλο “Κλειστό Τετράγωνο” για Ορχήστρα και Μικτή Χορωδία είναι βασισμένο και εμπνευσμένο από το ομώνυμο ποίημα του Άρη Αλεξάνδρου, ενός σπουδαίου Έλληνα ποιητή και πεζογράφου, ο οποίος έζησε μεγάλο μέρος της ζωής του ως πολιτικός εξόριστος σε απομονωμένα νησιά και περιοχές της Ελλάδας.

Προσπάθησα να αποδώσω όσο γίνεται πιο ικανοποιητικά την ένταση των συναισθημάτων του ποιητή, τη σκληρή διαβίωση στην εξορία, τις απάνθρωπες συνθήκες κράτησης και τον ωμό ρεαλισμό των στίχων του. Η ορχήστρα και η χορωδία ακολουθούν ανεξάρτητη πορεία σε ορισμένα σημεία, έχοντας και οι δύο πρωταγωνιστικό ρόλο ο οποίος εναλλάσσεται. Σημαντικά θέματα που συμβολίζουν λέξεις, εικόνες και συναισθήματα του ποιητή, ακούγονται και από την ορχήστρα και από τη χορωδία.

Το έργο είναι γραμμένο σε νεορομαντικό στυλ και αποπνέεται από τις πανανθρώπινες αξίες της ελευθερίας, της αξιοπρέπειας και της ελεύθερης βούλησης. Μια από τις ιδιαιτερότητες του έργου είναι και το ότι έχω συμπεριλάβει στο μέρος των κρουστών τη χρήση δύο άδειων βαρελιών πετρελαίου αλλά και τη χρήση βαριών αλυσίδων, υλικά που στην παρούσα εκτέλεση δεν χρησιμοποιήθηκαν καθαρά για πρακτικούς λόγους.

Το έργο αυτό ήταν μέρος της διπλωματικής μου εργασίας για το Δίπλωμα Σύνθεσης μου στο “Ωδείο Μουσικός Σύνδεσμος Αθηνών” με καθηγητή τον Γιάννη Αυγερινό. Γράφτηκε το 1999, αναθεωρήθηκε πρώτη φορά το 2014 και δεύτερη και τελευταία φορά το 2017.

Χάρης Κανάκης 31-3-21