Διαδικτυακή παρουσίαση βιβλίου της Δ/ντριας του 2ου Λυκείου Ν. Φιλαδέλφειας Μαρίας Πρέκα

81

Σήμερα Δευτέρα 30 Οκτωβρίου 2023, ώρα 19.00, θα μιλήσω για πτυχές της ερευνητικής μου δουλειάς με αφορμή την πρόσφατη έκδοση του βιβλίου μου “Δασκάλες στα χρόνια του αλυτρωτισμού. Μικρές ιστορίες μεγάλων περιπλανήσεων, 1880-1913”, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΓΡΑΦΗΜΑ (GRAFIMA PUBL.), Γράφημα, Θεσσαλονίκη, 2023.

Η ομιλία θα γίνει στο πλαίσιο του Γ’ Κύκλου Συναντήσεων που οργανώνουν οι Ιστορικοί για την έρευνα στην Ιστορία των Γυναικών και του Φύλου.

Σχολιάζει η Μαρία Ταμπούκου, καθηγήτρια Φεμινιστικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο East London.
Συντονίζει η Έφη Αβδελά, ιστορικός, Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Οι σύνδεσμοι για την πρόσβαση στις συναντήσεις είναι:
• για το Μεγέθυνση
https://aegean-gr.zoom.us/j/3335118219
• για το Facebook
https://www.facebook.com/studiesonmasculinityandfemininity.gr/

Θα χαρούμε πολύ, αν μπορέσετε να… συντονιστείτε ψηφιακά!

Λίγα για το βιβλίο

Το 1880, μία εσωτερική μαθήτρια του Αρσακείου, κλαίγοντας ασταμάτητα, διεκδικεί από το σχολείο να της επιτρέψει να τελειώσει τις σπουδές της. Οικογενειακοί και οικονομικοί λόγοι απειλούν να της στερήσουν αυτή τη δυνατότητα. Μπροστά στην ένταση των συναισθημάτων της, τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας συναινούν στην παραμονή της.

Γιατί τόσα κορίτσια εκείνη την εποχή θέλουν να γίνουν δασκάλες; Τι τα κινητοποιεί, ώστε να διαβαίνουν τα όρια του ελληνικού κράτους για να εργαστούν σε χώρους άγνωστους και ανοίκειους, στην Αδριανούπολη, στην Οδησσό, στην Τραπεζούντα, στις Σέρρες;

Το βιβλίο ανιχνεύει τις νέες μορφωτικές και επαγγελματικές δυνατότητες για τις γυναίκες στην Ελλάδα, στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού. Παρακολουθεί πώς οι αρσακειάδες δασκάλες συγκροτούνται ως ιστορικά υποκείμενα, τότε που κάποιες από αυτές αναλαμβάνουν να διδάξουν την ελληνική γλώσσα και να εγχαράξουν την ελληνική εθνική συνείδηση στους πληθυσμούς των διαφιλονικούμενων περιοχών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Στηριγμένο σε στοιχεία από δημόσιους φορείς και συλλογικότητες, που έχουν καθορίσει τα εκπαιδευτικά πράγματα στην Ελλάδα και τις ελληνορθόδοξες κοινότητες, εξετάζει τόσο τους λόγους αυτών των φορέων, όσο και τον πρωτοπρόσωπο λόγο των διδασκαλισσών. Παρακολουθεί, με άλλα λόγια, ορισμένες από τις μικρές ιστορίες και τις μεγάλες περιπλανήσεις των κοριτσιών που… θέλουν να γίνουν δασκάλες όταν μεγαλώσουν.

 

Δασκάλες στα χρόνια του αλυτρωτισμού
Μικρές ιστορίες μεγάλων περιπλανήσεων (1880-1913)
Μαρία Πρέκα
Εκδόσεις Γράφημα
520 σελ.