Οι ποταμοί  ξαναβγαίνουν στο φως – Οικολογική Όπερα από την Λυρική Σκηνή με “άρωμα” Ποδονίφτη

Το 3ο Φεστιβάλ Λυρικός Νότος ολοκλήρωσε τις εκδηλώσεις του με τη μεγάλη οικολογική όπερα σε δύο πράξεις του Μηνά Ι. Αλεξιάδη Το μυστικό των ποταμών της Αττικής, σε σκηνοθεσία Νίκου Διαμαντή, το Σάββατο 22 Ιουλίου 2023 . Τα ποτάμια και τα ρέματα να ξαναβγούν στο αττικό φως, όπου αυτό μπορεί να γίνει δυνατό. Το έργο αναφέρεται και στον Ποδονίφτη.

71

Η όπερα αυτή, με υπότιτλο «Οικολογική όπερα Κ 15», είναι το πρώτο μουσικοθεατρικό έργο με θέμα τα ποτάμια και τα ρέματα της Αττικής. Εδώ, οι τρεις φυλακισμένοι-μπαζωμένοι ποταμοί (Ιλισσός, Ηριδανός, Κηφισσός) και η νύμφη Καλλιρρόη πρωταγωνιστούν σε προσωπικές και ερωτικές περιπέτειες. Ταλαιπωρούνται από τον «βαρόνο της νύχτας» κύριο Τάκη, αλλά με την καθοδήγηση της θεάς Αθηνάς και έναν χρησμό του μάντη Τειρεσία οδηγούνται στην ανάδυση και απελευθέρωσή τους, μέσα από ένα αισιόδοξο θριαμβευτικό φινάλε.

Σύνοψη του έργου

Οι τρεις φυλακισμένοι ποταμοί κλαίνε αρχικά τη μοίρα τους, όμως στη συνέχεια ξεμυτίζουν και διαφεύγουν με την επιθυμία, επιτέλους να… ξαναζευγαρώσουν (όπως έκαναν και στην αρχαία Αθήνα): τραυματίζονται, εμπλέκονται σε φυσιοθεραπείες, εμβολιασμούς και ντροπιάζονται όταν έρχονται σε επαφή με τη διασκέδαση ενηλίκων που προσφέρει ο μπαζωτής ποταμών και «pro-αγωγός» κύριος Τάκης, ο «Κυκλοβόρος». Πρώην πολίτες και ναϊάδες της αρχαίας Αθήνας έχουν επίσης εκπέσει και τώρα είναι πελάτες και «καμπαρετζούδες», ενώ η νύμφη Καλλιρρόη (νυν αρτίστα στα υπόγεια) προετοιμάζει την εκδίκησή της. Tην πλοκή σχολιάζει εξαρχής η «από μηχανής» θεά Αθηνά, η οποία δρομολογεί και μιαν υπερβατική προφητεία του μάντη Τειρεσία για την αποκατάσταση των ποταμών. Ο κύριος Τάκης, με σύμμαχο τη φαντεζί προϊσταμένη ιατρείου «θεία Καίτη», θέλει να μπαζώσει τελικά και τον Ποδονίφτη, για να χτίσει εκεί γκαρσονιέρες «River-bnb», αλλά συλλαμβάνεται, δικάζεται και αθωώνεται προσωρινά «υπό όρους». Τελικά, ακολουθώντας μια συλλογική πορεία απελευθέρωσης, οι ποταμοί  ξαναβγαίνουν στο φως, κλείνοντας το έργο με ένα θριαμβικό τραγούδι ανάδυσης και αποκατάστασής τους.

 

Σημείωμα του συνθέτη και λιμπρετίστα

Kάτοικος της περιοχής Κυκλοβόρου εκ γενετής, τώρα στο Διαβολόρεμα, νηπιακή και παιδική ηλικία στον Ιλισσό: Μιχαλακοπούλου και Ξενίας, παίζαμε σε μιαν αυλή με κουνέλια, αυτά που πνίγηκαν και πνίγονται, όταν και όσο πέφτουν επάνω τους μπάζα. Η ονομασία και η διαδρομή της παλιάς λεωφορειακής γραμμής «Κυνοσάργους – Τρεις Γέφυρες» έδινε κάποτε το στίγμα για τις θέσεις και την πορεία των ποταμών μέσα στο λεκανοπέδιο. Μια όπερα για τη μεγάλη κρυφή ελπίδα: τα ποτάμια και τα ρέματα να ξαναβγούν στο αττικό φως, όπου αυτό μπορεί να γίνει δυνατό.

— Μηνάς Ι. Αλεξιάδης

 Σημείωμα του σκηνοθέτη

Το μυστικό των ποταμών της Αττικής είναι μια πρωτότυπη μεταφορά της ιστορίας της Αθήνας. Με πικάντικο και παιγνιώδη τρόπο αναδεικνύονται θέματα που αφορούν τον τρόπο που χτίστηκε η πόλη και ο χαρακτήρας των αστικών παρεμβάσεων. Τα ποτάμια της Αθήνας μπαζώνονται και μαζί τους η ιστορία της πόλης. Όμως, μέσα από ένα παιχνίδι ήχων και χρωμάτων και μέσα από μια πανδαισία μουσικής, ο έρωτας τρυπώνει και ο πόθος –κυριολεκτικός και μεταφορικός– οδηγεί τα ποτάμια στην επανάσταση. Μια οικολογική επανάσταση που μας σιγοψιθυρίζει μελωδίες και ακούσματα δικά μας, οικεία και ανθρώπινα, σε διαστάσεις ενός μύθου ή, καλύτερα, ενός ελληνικού παραμυθιού.

— Νίκος Διαμαντής

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ

Mηνάς I. Aλεξιάδης Μουσική σύνθεση, ποιητικό κείμενο

Σπούδασε πιάνο με τη Μαρίκα Παπαϊωάννου και τον Γεώργιο Πλάτωνα, τζαζ πιάνο με τον Μπέλα Σάκτσι Λακάτος, θεωρητικά και σύνθεση με τον Γιάννη Ιωαννίδη. Διπλωματούχος σύνθεσης του Πανεπιστημίου Ρόμπερτ Σούμαν (Nτύσσελντορφ, καθ. Γκύντερ Μπέκερ), πτυχιούχος της Nομικής Σχολής και διδάκτωρ μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Aθηνών. Μέλος του Δ.Σ. και Αντιπρόεδρος της Ένωσης Eλλήνων Mουσουργών (1989-2013), μέλος του Δ.Σ. και γενικός γραμματέας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (2002-2006). Καθηγητής, από το 2004 στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, από το 2020 στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Συνθέσεις του έχουν παρουσιαστεί διεθνώς και δισκογραφηθεί σε 25 δίσκους βινυλίου και CD σε Ελλάδα, Ιταλία, Γερμανία, Αγγλία και Ιαπωνία. Όπερες και μουσικοθεατρικά έργα: Viva la vida / Frida Kahlo (Παλαιά Όπερα Φρανκφούρτης, 1994· EΛΣ, 1996), Η αρπαγή της Ηνωμένης Ευρώπης (Θέατρο Το Τρένο στο Ρουφ, 2009/10· Δημοτικό Θέατρο / Πολυχώρος Δήμου Αθηναίων, 2010), To μυστικό των ποταμών της Αττικής (EΛΣ, 2023).

 Ανδρέας Τσελίκας Μουσική διεύθυνση

Σπούδασε διεύθυνση ορχήστρας και μουσική σύνθεση στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών Βιέννης (με τους Λέοπολντ Χάγκερ, Έρβιν Ατσέλ και Χέρμπερτ Λάουερμαν) και στο Ελληνοαμερικανικό Πανεπιστήμιο με τον Θεόδωρο Αντωνίου, πολιτιστική διαχείριση στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, ανώτερα θεωρητικά, καθώς και βιολί με τη Νάνσυ Μπάργκερστοκ. Έχει λάβει Βραβείο Ενθάρρυνσης στον Διεθνή διαγωνισμό για νέους μαέστρους «Γιαν Σιμπέλιους» στο Ελσίνκι (2005) και πρώτα βραβεία στον Διεθνή Διαγωνισμό Διεύθυνσης Ορχήστρας (Μουσικά Σεμινάρια Βιέννης, 2001-2005). Τιμητικές μετακλήσεις τού επέτρεψαν να διευθύνει διάσημες ορχήστρες σε Ελλάδα, Γερμανία, Αυστρία, Φινλανδία, Δανία, Ρουμανία, Αλβανία, Ουκρανία, Πορτογαλία, Βουλγαρία, Κύπρο και ΗΠΑ, Κοντσέρτχαους Βιέννης, Φινλάντια Χολ Ελσίνκι, Ράντιο Κουλτούρχαους Κοπεγχάγης, Αίθουσα Φιλαρμονικής του Κιέβου, Ηρώδειο, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, ΚΠΙΣΝ, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση κ.α. Είναι μόνιμος αρχιμουσικός της Συμφωνικής Ορχήστρας Δήμου Αθηναίων και διετέλεσε συνεργάτης αρχιμουσικός της ΕΛΣ. Έχει ηχογραφήσει για τις Subways και Parma Records. Έργα του έχουν παρουσιαστεί σε Ελλάδα και εξωτερικό από ποικίλα μουσικά σύνολα και ορχήστρες. Είναι καθηγητής διεύθυνσης ορχήστρας και διδάσκει στο Ωδείο Αθηνών.

Νίκος Διαμαντής Σκηνοθεσία

Έλληνας σκηνοθέτης και ηθοποιός. Γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε θέατρο στη Θεσσαλονίκη, στην Επιθεώρηση Δραματικής Τέχνης. Έχει σπουδάσει φυσική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Το 1985 ίδρυσε το Θέατρο Σημείο. Έχει σκηνοθετήσει περίπου εκατό έργα και έχει παρουσιάσει σύγχρονους συγγραφείς, πολλούς από αυτούς για πρώτη φορά στην Ελλάδα (Χάινερ Μύλλερ, Μπερνάρ-Μαρί Κολτές, Πετρουσέφσκαγια κ.ά.). Έχει σκηνοθετήσει σημαντικά έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου καθώς και αρχαία τραγωδία. Έχει σκηνοθετήσει όπερα για την Εθνική Λυρική Σκηνή, καθώς και θέατρο για την τηλεόραση και το ραδιόφωνο. Έχει συμμετάσχει σε πολλά και σημαντικά διεθνή φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό ως επίσημη εκπροσώπηση της Ελλάδας κατόπιν επιλογής του Υπουργείου Πολιτισμού. Διδάσκει σκηνοθεσία στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.

Άρτεμις Φλέσσα Σκηνικά

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Αποφοίτησε από τη Σχολή Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν το 2006. Ως σκηνογράφος και ενδυματολόγος έχει συνεργαστεί με Εθνικό Θέατρο, Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας, Θέατρο του Νέου Κόσμου, Θέατρο Πόρτα, Από Μηχανής Θέατρο κ.ά. σε συνεργασία με τους Γεωργία Μαυραγάνη, Δημήτρη Καραντζά, Γιώργο Κουτλή, Γιάννη Νταλιάνη, Άρη Μπαλή, Ταξιάρχη Χάνο, Μαργαρίτα Τρίκκα, Θεατρική Ομάδα Τσόκαρα, Λευτέρη Γιοβανίδη, Φούλη Μπουντούρογλου, Θεανώ Μεταξά κ.ά.

Άση Δημητρολοπούλου Κοστούμια

Σπούδασε αρχιτεκτονική στο ΕΜΠ και έκανε μεταπτυχιακά στο Παρίσι στη σκηνογραφία, τις πλαστικές τέχνες και την αρχιτεκτονική θεωρία και αισθητική, με υποτροφίες του Ιδρύματος Γουλανδρή και του Μεγάρου Μουσικής. Εργάζεται ως σκηνογράφος και ενδυματολόγος σε θέατρο, όπερα και σινεμά. Έχει δημιουργήσει σκηνικά και κοστούμια για περισσότερες από 130 παραγωγές, σε Εθνικό Θέατρο, Φεστιβάλ Off της Αβινιόν, ΚΘΒΕ, Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, Αμόρε, Θέατρο του Νέου Κόσμου, Απλό Θέατρο, Θέατρο Σημείο, Θέατρο Θησείο, Θέατρο Ακάδημος κ.α., σε ΔΗΠΕΘΕ και κινηματογραφικές ταινίες. Έχει εργαστεί στις Όπερες του Παρισιού και των Βρυξελλών, σε μεγάλα θέατρα στο Παρίσι (Εθνικό Θέατρο Σαγιό και Εθνικό Θέατρο Σελίν) και στην Ορλεάνη (Centre Dramatique d’Orléans). Έχει βραβευτεί για τη δουλειά της σε θέατρο και σινεμά και έχει συμμετάσχει σε διεθνή φεστιβάλ και στη Διεθνή Έκθεση Σκηνογραφίας PQ 2023. Διδάσκει σκηνογραφία από το 2004 στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Σχολή Καλών Τεχνών, Tμήμα Θεατρικών Σπουδών και έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο Πάτρας. Είναι η δεύτερη χρονιά συνεργασίας της με το Φεστιβάλ Λυρικός Νότος.

Πιερ Ταβερνιέ Χορογραφία

Γεννημένος στο Παρίσι, σπούδασε στη Σχολή Χορού της Εθνικής Όπερας του Παρισιού και συνέχισε στη Σχολή Μούντρα του Μωρίς Μπεζάρ στο Βέλγιο. Εργάστηκε στο Κρατικό Θέατρο της Καρλσρούης (Γερμανία) για 25 συναπτά χρόνια, αρχικά ως χορευτής του Corps de ballet, στη συνέχεια ως Σολίστ, Α΄ Χορευτής, βοηθός διευθυντή μπαλέτου, maitre de ballet και καθηγητής μπαλέτου στην ομάδα υπό τη διεύθυνση του Ζερμινάλ Κασαντό, χορογράφου για πολλά έτη και σολίστ στην ομάδα του Μωρίς Μπεζάρ. Στο ρεπερτόριό του περιλαμβάνονται έργα κλασικά και νεοκλασικά. Έχει συμμετάσχει ως μέλος κριτικής επιτροπής σε διεθνείς διαγωνισμούς χορού. Είναι επίτιμος διπλωματούχος καθηγητής κλασικού μπαλέτου από το γαλλικό κράτος για την προσφορά του στην τέχνη του χορού. Το 2004 ίδρυσε στην Αθήνα την ομάδα χορού Omad@nce την οποία διατήρησε έως το 2014. Από το 2004 έως το 2019 υπήρξε καθηγητής μπαλέτου στην ΚΣΟΤ υπό τη διεύθυνση της Παυλίνας Βερέμη.

Χρήστος Τζιόγκας Φωτισμοί

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Εκεί άρχισε να ασχολείται επαγγελματικά με τη φωτογραφία και τον σχεδιασμό-χειρισμό φωτισμών σε παραστάσεις θεάτρου, χορού και μουσικής. Έκτοτε έχει συνεργαστεί με πολλούς καλλιτέχνες, ενώ έχει φωτίσει πολυάριθμες παραγωγές στην Εθνική Λυρική Σκηνή.

Μιχάλης Μαυρομούστακος Σχεδιασμός βίντεο

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Ρόδο. Σκηνοθέτης, απόφοιτος της Σχολής Σταυράκου. Συνεργάζεται με θεατρικούς σκηνοθέτες σε παραγωγές σε Ελλάδα και εξωτερικό, επιμελούμενος τον σχεδιασμό βίντεο και τη δημιουργία βίντεο τρέιλερ, ενώ έχει σκηνοθετήσει και παρουσιάσει και δικές του παραγωγές σε ταινίες μικρού μήκους, βιντεοκλίπ και video art. Είναι σταθερός συνεργάτης του Θεάτρου Τέχνης την τελευταία δεκαετία και έχει συνεργαστεί σχεδόν με όλους τους Έλληνες καλλιτέχνες. Έχει λάβει διακρίσεις και βραβεία στον διαγωνισμό του Mad TV, βραβείο καλύτερης οικολογικής ταινίας στον διαγωνισμό 48 hours Go Green, τρίτo βραβείο από το Argo Film Festival για την ταινία Απώθηση, βραβείο από το Υπουργείο Οικονομικών για κοινωνικό μήνυμα, βραβείο ταινίας μικρού μήκους για το Φεστιβάλ Γέφυρες. Ο ίδιος δίνει πάντα μια καθαρότητα στην εικόνα του, καθώς και την αίσθηση της αυθόρμητης σκηνής.

Μαργαρίτα Βαρλάμου Θεά Αθηνά

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι κόρη του χορευτή και χορογράφου Τάκη Βαρλάμου και της Ιταλίδας χορεύτριας και δασκάλας χορού Μαρίας ντε Πετρίλο. Ηθοποιός κυρίως του θεάτρου, με συμμετοχές στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο, έχει εργαστεί σε Εθνικό Θέατρο, Θέατρο Τέχνης, σε ΔΗΠΕΘΕ και πολλά ιδιωτικά θέατρα. Είναι ιδιοκτήτρια και καλλιτεχνική διευθύντρια της Σχολής Xορού Βαρλάμου – Nτε Πετρίλο.

Χρήστος Κεχρής Ιλισσός

Τενόρος, γεννήθηκε στην Αθήνα. Το ρεπερτόριό του περιλαμβάνει ένα μεγάλο εύρος ρόλων και έργων από την εποχή μπαρόκ, την κλασική περίοδο, τον ρομαντισμό, τη μουσική του 20ού αιώνα καθώς και τη σύγχρονη πειραματική μουσική δημιουργία. Ως σολίστ συνεργάζεται τακτικά με ΕΛΣ (Κεντρική και Εναλλακτική Σκηνή), ΚΟΑ, Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, Συμφωνική Ορχήστρα ΕΡΤ, Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, Ergon Ensemble, Latinitas Nostra, Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Αθηναίων, Εθνικό Θέατρο, Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, ΜΜΑ, ΜΜΘ, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση. Έχει επίσης συνεργαστεί με ορχήστρες και θεατρικούς οργανισμούς σε Ελβετία (Όπερα Λωζάννης, Όπερα Φριμπούρ), Γερμανία (Κρατική Όπερα Πάσσαου, Θέατρο Τσέλλε, Συμφωνική Ορχήστρα Άμπεργκ, Κρατικό Θέατρο Λάντσχουτ), Αυστρία (Ορχήστρα Πουρπούρ), Ιταλία (Θέατρο Βέρντι Γκορίτσια), Μάλτα (Θέατρο Μανουέλ), Λιθουανία (Μουσικό Συμπόσιο Βίλνιους), Σλοβενία (Φεστιβάλ Σέβικ Μπρέζιτσε), Τουρκία (Συμφωνική Ορχήστρα Μπορουσάν), Γαλλία (Eθνική Όπερα Λωρραίνης), Κροατία (Φεστιβάλ Κβάρνερ) και τη δισκογραφική εταιρεία Deutsche Grammophon.

Κώστας Μαυρογένης Ηριδανός

Βαρύτονος, γεννήθηκε στην Αθήνα. Δώδεκα ετών ξεκίνησε σπουδές πιάνου (δίπλωμα με άριστα παμψηφεί και πρώτο βραβείο), ενώ συνέχισε σπουδές σε ανώτερα θεωρητικά (πτυχίο φούγκας με άριστα). Στράφηκε προς το κλασικό τραγούδι, παίρνοντας μαθήματα από τη Μέχτιλντ Σταματάκη και τον Γιώργο Ζερβάνο (δίπλωμα μονωδίας με άριστα παμψηφεί και πρώτο βραβείο). Έχει συνεργαστεί με όλους τους μεγάλους φορείς της Ελλάδας, με ορχηστρικά σύνολα της χώρας και του εξωτερικού (Φιλαρμονική Ορχήστρα Καλαβρίας). Έχει ερμηνεύσει έργα από την εποχή του μπαρόκ έως και τον 20ό αιώνα, καθώς και έργα Ελλήνων συνθετών. Έχει ερμηνεύσει πολυάριθμους ρόλους όπως Κόμης Αλμαβίβα (Οι γάμοι του Φίγκαρο), Δρ Μαλατέστα (Ντον Πασκουάλε), Σίλβιο (Παλιάτσοι), Πινγκ (Τουραντότ), Λόρδος Ροσφόρ (Άννα Μπολένα), Ντε Σιριέ (Φεντόρα), Δρ Φάλκε (Η νυχτερίδα), Ακύλλας (Ο Ιούλιος Καίσαρας στην Αίγυπτο), Τρουφαλντίνο (Η Αριάδνη στη Νάξο), Μοντερόνε (Ριγολέττος) κ.ά. Είναι απόφοιτος της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών (ΕΜΠ), καθώς και διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Γιώργος Ματθαιακάκης Κηφισσός

Bαρύτονος, ξεκίνησε σπουδές μονωδίας στο Ωδείο Αθηνών με τη Μένη Χαραλαμπίδου και έλαβε δίπλωμα από το Εθνικό Ωδείο με τον Κώστα Ηλιόπουλο. Υπήρξε μέλος της Χορωδίας της ΕΡΤ υπό τον Αντώνη Κοντογεωργίου (1998-2003). Κατόπιν σπούδασε στο Βασιλικό Κολέγιο Μουσικής Λονδίνου υπό τον Ρόντερικ Ερλ (2003-2006). Το ρεπερτόριό του περιλαμβάνει Κολλατίνο (Ο βιασμός της Λουκρητίας), Ντον Πασκουάλε, Λεπορέλλο (Ντον Τζοβάννι), Ντον Αλφόνσο (Έτσι κάνουν όλες), Δρα Ντουλκαμάρα (Το ελιξίριο του έρωτα). Στην ΕΛΣ έχει εμφανιστεί σε έργα όπως Τουραντότ, Ριγολέττος, Ρίτα, Η Αριάδνη στη Νάξο, Η εύθυμη χήρα, Η Κρητικοπούλα, Ο κουρέας της Σεβίλλης, Η πλάνη με το αίσιο τέλος του Ροσσίνι, Μια παρτίδα μπριτζ του Σάμιουελ Μπάρμπερ, Η απελευθέρωση του Θησέα και Η αρπαγή της Ευρώπης του Νταριύς Μιγιώ. Έχει δώσει πολυάριθμα ρεσιτάλ σε Ελλάδα και εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια με τους Τόμας Άλλεν, Κλάουντιο Ντεσντέρι, Αντρέας Σολ, Ρότζερ Βινιόλες, Τζανφράνκο Τσέκκελε, Φραγκίσκο Βουτσίνο, Κίρι Τε Κανάουα.

Μαριάννα Πολυχρονίδη Καλλιρρόη

Κατάγεται από την Κρήτη και την Τήνο. Απόφοιτη της Σχολής του Εθνικού Θεάτρου το 2001, σπούδασε κλασικό και σύγχρονο τραγούδι, κλασική κιθάρα, ανώτερα θεωρητικά και χορό. Στο θέατρο έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως οι Κακογιάννης, Κούνδουρος, Ευαγγελάτου, Φασουλής, Μουμουλίδης, Τζαμαργιάς, Βαλτινός κ.ά. Έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό και αγαπήθηκε μέσα από επιτυχημένες τηλεοπτικές σειρές όπως Έρωτας φυγάς, Της αγάπης μαχαιριά, Τα μυστικά της Εδέμ, Η εξαφάνιση, Με θέα στο πέλαγο κ.ά. Ως τραγουδίστρια έχει πολλές συνεργασίες και συναυλίες με δημιουργούς και καλλιτέχνες όπως οι Λουδοβίκος των Ανωγείων, Νίκος Κυπουργός, Σωκράτης Μάλαμας, Κώστας Λειβαδάς, Στέφανος Κορκολής κ.ά. Θεωρεί καθοριστική τη συνάντησή της με τον Θάνο Μικρούτσικο, η οποία οδήγησε σε μια δυναμική συνεργασία με πολλές ζωντανές εμφανίσεις και στη δημιουργία του δίσκου με τίτλο Στην ομίχλη των καιρών.

Μαργαρίτα Συγγενιώτου Προϊσταμένη ιατρείου / Θεία Καίτη

Μεσόφωνος, γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε πιάνο, ανώτερα θεωρητικά (πτυχίο φούγκας) και τραγούδι με την Καίτη Παπαλεξοπούλου. Έχει εμφανιστεί ως σολίστ με την Εθνική Λυρική Σκηνή σε πολυάριθμες παραγωγές μεγάλης γκάμας ρεπερτορίου, από το μπαρόκ έως τον 20ό αιώνα. Ήταν μόνιμο μέλος της Πειραματικής Σκηνής της ΕΛΣ από την ίδρυσή της. Υπήρξε μόνιμο μέλος του Ελληνικού Συγκροτήματος Σύγχρονης Μουσικής, ερμηνεύοντας έργα Ελλήνων και ξένων συνθετών, πολλά από τα οποία σε πρώτη εκτέλεση ή ειδικά γραμμένα για εκείνη. Έχει συνεργαστεί επανειλημμένα με Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, Καμεράτα, Ορχήστρα των Χρωμάτων, Συμφωνική Ορχήστρα ΕΡΤ, Ergon Ensemble, Κρατική Ορχήστρα Κύπρου, καθώς επίσης με Φεστιβάλ Δελφών, Αιξ αν Προβάνς κ.ά. Έχει εμφανιστεί σε πολλές πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού (ΗΠΑ, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Αγγλία, Κύπρος κ.α.) σε μεγάλες αίθουσες όπως Κάρνεγκι Χολ, Ακαδημία Τεχνών Μονάχου κ.α. Έχει ηχογραφήσει για την ΕΡΤ.

Nίκος Σπανάτης Μάντης Τειρεσίας

Κόντρα τενόρος, γεννήθηκε στη Φρανκφούρτη. Σπούδασε τρομπέτα, ανώτερα θεωρητικά και πιάνο και είναι απόφοιτος και υποψήφιος διδάκτωρ στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. Μελέτησε τραγούδι με τον Άρη Χριστοφέλλη, τη Ρόζα Πουλημένου και τη Μάτα Κατσούλη (δίπλωμα μονωδίας με πρώτο βραβείο). Έχει εμφανιστεί στα περισσότερα θέατρα της Ελλάδας και έχει συμμετάσχει σε καλλιτεχνικά πρότζεκτ και διεθνή φεστιβάλ σε Λάχτι, Ταλλίν, Σαν Σεμπαστιάν, Λονδίνο, Βέλγιο, Βενετία, Μαδρίτη, Άμστερνταμ. Συνεργάζεται με την ορχήστρα βιρτουόζων των Βρυξελλών και τον διεθνούς φήμης φλαουτίστα Μαρκ Χράουβελς, ενώ έχει συμπράξει με όλες τις ελληνικές ορχήστρες. Έχει ερμηνεύσει ρόλους όπως: Μάγισσα (Διδώ και Αινείας), Πίσανδρος (H επιστροφή του Οδυσσέα στην πατρίδα), Άλεξ (Στρέλλα), Γάλλος σιτιστής (Μόμπι Ντικ), Μαρκελλίνος (Το μαρτύριο του Αγίου Σεβαστιανού), Που-Μπα (Ο Μικάδος), Καρποφόρος και Μαντατοφόρος (Ερωφίλη), Νιρηνός (Ιούλιος Καίσαρας), Ασκάνιος (Ο Ασκάνιος στην Άλμπα), Μπάμπα (Η ζωή ενός ακόλαστου) και Όμπερον (Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας) στο Στούντιο Όπερας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Κώστας Φλωκατούλας Κύριος Τάκης

Ηθοποιός, γεννήθηκε στην Ελάτεια Λοκρίδος. Σπούδασε στη Σχολή Βεάκη, ενώ στο θέατρο δουλεύει ανελλιπώς τα τελευταία σαράντα χρόνια σε έργα Σαίξπηρ, Ίψεν, Ιονέσκο, Γκόγκολ, Γκολντόνι, Μολιέρου, Άλμπυ, Λόρκα, Τσέχοφ, Φρέιν, Εντουάρντο ντε Φιλίππο, Βίντερμπεργκ, Στήβεν Πολιακόφ, Ροζέ Βιτράκ, Ζαν Ανούιγ, Άλφρεντ Χίτσκοκ, Έθελ Λίνας Γουάιτ, Ντούσαν Κοβάτσεβιτς, Μικλός Λάζλο, Ρομπέρτο Κόσα, Ίταλο Καλβίνο, Τζαν Ντέβλιν, Νιλ Σάιμον, Ζωρζ Φεντώ, Νόελ Κάουαρντ, Ντ’ Ενερί, Μπραμ Στόκερ, Γκράχαμ Λίνεχαν, Αριστοφάνη, Δημήτρη Κεχαΐδη, Ελένης Χαβιαρά, Παντελή Χορν, Ραγκαβή, Μποστ, Ασημάκη Γιαλαμά, Κώστα Πρετεντέρη, Δημήτρη Ψαθά, Νικολάου Λάσκαρη, Γιώργου Σκούρτη, Δημοσθένη Μισιτζή, Ευγένιου Τριβιζά, Γιώργου Αρμένη, Τάσου Κώνστας, Αισώπου κ.ά. Έχει λάβει μέρος σε πολλές κινηματογραφικές, τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές παραγωγές.

Αχιλλέας Γ. Χαλδαιάκης Σκιά

Καθηγητής Βυζαντινής Μουσικολογίας και Ψαλτικής Τέχνης στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ. Διδάσκει σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο βυζαντινή μουσική και σε άλλα πανεπιστήμια ή εκπαιδευτικούς φορείς της Ελλάδας και του εξωτερικού. Την προσωπική του θέαση και προσέγγιση αυτού του γνωστικού αντικειμένου διακρίνει η μελέτη, ανάλυση και κατανόηση της θεωρίας, της ιστορίας ή και της αισθητικής της μουσικής μέσα από την πρακτική της έκφραση. Πιστεύει ότι ο συνδυασμός θεωρίας και πράξης εξασφαλίζει τις καλύτερες προϋποθέσεις ουσιαστικής γνώσης της μουσικής δημιουργίας. Αυτήν την άποψη καταγράφει στο (με πάνω από 200 τίτλους) δημοσιευμένο έργο του και υποστηρίζει σε διάφορα συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ με την παράλληλη καλλιτεχνική δραστηριότητά του προβάλλει και την πρακτική εφαρμογή της. Η διεθνής δραστηριότητά του, ως επιστήμονα ερευνητή και πανεπιστημιακού δασκάλου, αλλά και καλλιτέχνη, ερμηνευτή, διευθυντή και υπεύθυνου αντίστοιχων μουσικών σχημάτων, στοχεύει ακριβώς στην πολυπρισματική, σφαιρική και καινοφανή προσέγγιση της Βυζαντινής Μουσικολογίας και της Ψαλτικής Τέχνης.

Το Φεστιβάλ Λυρικός Νότος είναι διοργάνωση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, με συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω του Συνδέσμου Δήμων Νότιας Αττικής, στο πλαίσιο του ΠΕΠ Αττικής

 

ΠΗΓΗΛΥΡΙΚΗ